آدرس:

تهران، خیابان رجایی، 18 متری تختی، کوچه 57، پلاک7

تلفن تماس:

09124142741

ایمیل:

info@nabieakram.ir

تعلیم و حفظ قرآن

تعلیم و حفظ قرآن

تعلیم و حفظ قرآن

موضوعات

تعلیم و ‏تعلم قرآن: توصیه به یادگیری- اهمیت تعلیم و تعلم- یادگیری برای دنیا- وظیفه متعلم- سختی یادگیری

حفظ کردن ‏قرآن: سختی حفظ کردن- توصیه به فراموش نکردن- اهمیت حفظ- عواقب فراموشی


تعلیم و ‏تعلم قرآن

توصیه به یادگیری

عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ (ع) قَالَ: یَنْبَغِی لِلْمُؤْمِنِ أَنْ لَا یَمُوتَ حَتَّى یَتَعَلَّمَ الْقُرْآنَ أَوْ ‏یَکُونَ فِی تَعْلِیمِهِ.‏

امام صادق علیه السّلام فرمودند: براى مؤمن شایسته است که نمیرد تا قرآن را ‏یاد گیرد یا در کار یاد گرفتنش باشد.‏

الکافی (ط – ‏الإسلامیة)، ج‏ ٢، ص ‏‏‏‏٦٠٧، ح ٣‏- وسائل الشیعة، ج ‏٦، ‏ص ١٦٧، ح ٧٦٣٩


قَالَ عَلِیّ علیه السّلام:
 تَعَلَّمُوا الْقُرْآنَ فَإِنَّهُ أَحْسَنُ الْحَدِیثِ وَ تَفَقَّهُوا فِیهِ ‏فَإِنَّهُ رَبِیعُ الْقُلُوبِ.

امام على علیه السّلام فرمودند: قرآن را بیاموزید که بهترین گفتار است و آن را خوب بفهمید که بهار ‏دل‏هاست.

نهج البلاغة (للصبحی ‏صالح)، ص ‏‏١٦٤، ‏خطبه ١١٠- وسائل ‏الشیعة، ج ‏٦، ص ‏‏‏‏١٦٧، ح ٧٦٤٢‏


قال علی علیه السلام:
 تَعَلَّمُوا الْقُرْآنَ فَإِنَّهُ رَبِیعُ الْقُلُوبِ وَ اسْتَشْفُوا بِنُورِهِ فَإِنَّهُ ‏شِفَاءُ الصُّدُورِ.

امام على علیه السّلام فرمودند: قرآن را بیاموزید، بدرستى که آن بهار دلهاست و شفا بجوئید به نور آن پس ‏بدرستى که آن شفاى سینه‌هاست.‏

تصنیف غرر الحکم و ‏درر الکلم، ص ‏‏١١٢، ‏ح ١٩٩١‏


قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص):‏
 علَیکُم بتَعَلُّمِ القرآنِ و کَثرَةِ تِلاوَتِهِ.‏

رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله فرمودند: بر شما باد آموختن قرآن و بسیارخواندن آن.‏

میزان الحکمه جلد ١٠ ‏حدیث ١٦٤٦٣‏


قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص):‏
 من وصیّته لمعاذ بن جبل، لمّا بعثه الى الیمن: یَا مُعَاذُ عَلِّمْهُمْ ‏کِتَابَ اللَّهِ وَ أَحْسِنْ أَدَبَهُمْ عَلَى الْأَخْلَاقِ الصَّالِحَة و… وَ الْفِقْهِ فِی ‏الْقُرْآن‏.‏

رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله از سفارش او به معاذ بن جبل در هنگام فرستادن او به‏ یمن فرمودند: ‏اى معاذ! کتاب خدا را به مردم یمن تعلیم ده و آنان را با اخلاق شایسته ادب ‏آموز و… و فهمیدن قرآن.‏

تحف العقول، ص ‏‏٢٥ ‏‏(وصیته (ص) لمعاذ بن ‏جبل لما بعثه إلى الیمن‏)‏


قَالَ أَمِیر الْمُؤْمِنِینَ (ع):
 أَنْصِتُوا إِلَى ذِکْرِ اللَّهِ فَإِنَّهُ‏ أَحْسَنُ ‏الْحَدِیثِ وَ اقْتَدُوا بِهُدَى نَبِیِّکُمْ فَإِنَّهُ أَفْضَلُ الْهُدَى وَ اسْتَنُّوا بِسُنَّتِهِ فَإِنَّهَا أَفْضَلُ ‏السُّنَنِ وَ تَعَلَّمُوا کِتَابَ اللَّهِ وَ اسْتَضِیئُوا بِنُورِهِ فَإِنَّهُ أَشْفَى لِمَا فِی الصُّدُورِ وَ ‏اسْمَعُوا لَهُ‏ وَ أَنْصِتُوا لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ‏.‏

امام على علیه السّلام فرمودند: گوش کنید به ذکر خدا که آن بهترین گفتار است و پیروی کنید از هدایت پیامبرتان که آن برترین هدایت است و به سنت و روش او عمل کنید که آن بهترین روشهاست و بیاموزید کتاب خدا را و طلب نور کنید از نورش پس همانا آن شفا می‌دهد آنچه را که در قلبهاست و به آن گوش کنید و خاموش بمانید شاید مورد ‏رحمت قرار گیرید.

أعلام الدین فی صفات ‏المؤمنین، ص ‏‏١٠٠‏


عَنِ النَّبِیِّ (ص) قَالَ:
 أَنَّ هَذَا الْقُرْآنَ مَأْدُبَةُ اللَّهِ فَتَعَلَّمُوا مَأْدُبَتَهُ مَا اسْتَطَعْتُمْ إِنَّ ‏هَذَا الْقُرْآنَ حَبْلُ اللَّهِ وَ هُوَ النُّورُ الْبَیِّنُ‏ وَ الشِّفَاءُ النَّافِعُ عِصْمَةٌ لِمَنْ تَمَسَّکَ بِهِ ‏وَ نَجَاةٌ لِمَنْ تَبِعَهُ.‏

رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله فرمودند: این قرآن سفره ضیافت خداست، پس تا می‌توانید از سفره ‏ضیافت او فراگیرید. همانا این قرآن ریسمان الهی و نور بیان کننده و شفاء نافع است عصمتی است برای کسی که به آن چنگ زند و نجات است برای کسی که از آن تبعیت کند.

وسائل الشیعة، ج ‏٦، ‏ص ١٦٨، ح ٧٦٤٨‏


قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص):
 تَعَلَّمُوا الْقُرْآنَ بِعَرَبِیَّتِهِ.‏

رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله فرمودند: قرآن را به عربی (به همان شکل که نازل شده) یاد بگیرید.

وسائل الشیعة، ج ‏٦، ‏ص ٢٢٠، ح ٧٧٧٩‏


اهمیت تعلیم و تعلم

عَنْ عَلِیٍّ (ع) أَنَّ النَّبِیَّ (ص) قَالَ: خِیَارُکُمْ مَنْ تَعَلَّمَ الْقُرْآنَ وَ عَلَّمَهُ.‏

رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله فرمودند: بهترین شما کسانی هستند که قرآن را یاد می‌گیرند و به دیگران یاد می‌‏دهند.‏

وسائل الشیعة، ج ‏٦، ‏ص ١٦٧، ح ٧٦٤١‏


قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص):‏
 یا مُعاذُ، إن أرَدتَ عَیشَ السُّعَداءِ و مِیتَةَ الشُّهَداءِ و النَّجاةَ یَومَ الحَشرِ و ‏الأمنَ یَومَ الخَوفِ و النُّورَ یَومَ الظُّلُماتِ و الظِّلَّ یَومَ الحَرورِ و الرِّیَّ یَومَ ‏العَطَشِ و الوَزنَ یَومَ الخِفَّةِ و الهُدى یَومَ الضَّلالَةِ فَادرُسِ القرآنَ؛ فإنّهُ ذِکرُ ‏الرَّحمنِ و حِرزٌ مِن الشَّیطانِ و رُجحانٌ فی المیزانِ.‏

رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله فرمودند: اى معاذ! اگر زندگى سعادتمندان را مى‌خواهى و مُردن ‏شهیدان را و نجات در روز محشر را و امنیت در روز ترس را و روشنایى در روز ‏تاریکی‌ها را و سایه در روز سوزان را و سیرابى در روز تشنگى را و سنگینى در ‏روز سبکى (ترازوى اعمال) را و هدایت در روز گمراهى را، پس قرآن را نیک ‏بیاموز؛ زیرا که آن یاد خداوند رحمان است و نگهدارنده از شیطان و مایه ‏سنگینى ترازوى اعمال.‏

میزان الحکمه جلد ١٠ ‏حدیث ١٦٤٥٦‏


قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص):‏
 ألا مَن تَعَلَّمَ القرآنَ و عَلَّمَهُ و عَمِلَ بما فیهِ فأنا لَهُ سائقٌ إلَى الجَنّةِ و دَلیلٌ ‏إلَى الجنّةِ.‏

رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله فرمودند: بـدانید که هر که قرآن را بیاموزد و به دیگران آموزش دهد ‏و به آنچه در آن است عمل کند، من جلودار و راهنمای او به سوی بهشت ‏هستم.‏

میزان الحکمه جلد ١٠ ‏حدیث ١٦٤٦٨‏


قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص):‏
 مَنْ تَعَلَّمَ الْقُرْآنَ یُرِیدُ بِهِ رِیَاءً وَ سُمْعَةً لِیُمَارِیَ بِهِ ‏السُّفَهَاءَ وَ یُبَاهِیَ بِهِ الْعُلَمَاءَ وَ یَطْلُبَ بِهِ الدُّنْیَا بَدَّدَ اللَّهُ عِظَامَهُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ ‏وَ لَمْ یَکُنْ فِی النَّارِ أَشَدُّ عَذَاباً مِنْهُ وَ لَیْسَ نَوْعٌ مِنْ أَنْوَاعِ الْعَذَابِ إِلَّا ‏سَیُعَذَّبُ‏ بِهِ مِنْ شِدَّةِ غَضَبِ اللَّهِ عَلَیْهِ وَ سَخَطِهِ

رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله فرمودند: کسی که قرآن بیاموزد و قصد او ریا و رساندن به گوش دیگران باشد تا به واسطه آن میان جاهلان خودنمایی کند و یا به عالمان مباهات نماید و دنیا را به دست آورد، خداوند استخوانهایش را روز قیامت پراکنده کند و در آتش عذابی سخت‌تر از آن نباشد و هیچ نوع از عذاب نباشد مگر آنکه به آن معذب شود از شدت غضب و خشم شدید خدا به او.

وسائل الشیعة، ج ‏٦، ‏ص ١٨٣، ح ٧٦٨٣


قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص):‏
 مَنْ تَعَلَّمَ الْقُرْآنَ وَ ‏تَوَاضَعَ فِی الْعِلْمِ وَ عَلَّمَ عِبَادَ اللَّهِ وَ هُوَ یُرِیدُ مَا عِنْدَ اللَّهِ لَمْ یَکُنْ فِی الْجَنَّةِ ‏أَعْظَمُ ثَوَاباً مِنْهُ وَ لَا أَعْظَمُ مَنْزِلَةً مِنْهُ وَ لَمْ یَکُنْ فِی الْجَنَّةِ مَنْزِلٌ وَ لَا دَرَجَةٌ ‏رَفِیعَةٌ وَ لَا نَفِیسَةٌ إِلَّا وَ کَانَ لَهُ فِیهَا أَوْفَرُ النَّصِیبِ وَ أَشْرَفُ الْمَنَازِلِ.‏

رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله فرمودند: کسی که قرآن بیاموزد و در علم تواضع کند و تعلیم بندگان خدا دهد و از خداوند اجر طلبد، در بهشت کسى ثوابش بزرگ‌تر از او نیست و منزلى از منزل او بالاتر نیست و هیچ منزل رفیع و درجه بلند نفیس در بهشت نیست مگر آنکه او بزرگ‌تر و بیشتر از آن نصیب و شریف‌تر از آن منزل را دارد.

وسائل الشیعة، ج ‏٦، ‏ص ١٨٣، ح ٧٦٨٣‏


عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ الْجَوَادِ (ع) قَالَ:
 مَا اسْتَوَى رَجُلَانِ فِی حَسَبٍ وَ دِینٍ قَطُّ إِلَّا ‏کَانَ أَفْضَلُهُمَا عِنْدَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ آدَبَهُمَا. قَالَ قُلْتُ قَدْ عَلِمْتُ فَضْلَهُ عِنْدَ ‏النَّاسِ فِی النَّادِی وَ الْمَجْلِسِ فَمَا فَضْلُهُ عِنْدَ اللَّهِ؟ قَالَ: بِقِرَاءَةِ الْقُرْآنِ کَمَا ‏أُنْزِلَ وَ دُعَائِهِ مِنْ حَیْثُ لَا یَلْحَنُ وَ ذَلِکَ الدُّعَاءُ الْمَلْحُونُ لَا یَصْعَدُ إِلَى ‏اللَّهِ.‏

امام جواد علیه السّلام فرمودند: مساوی نیستند دو نفر از این جهت که فقط در حسب و دینداری برابر باشند مگر آنکه در ادبیات بالاتر باشد، در نزد خدا بهتر از دیگرى است. راوى گوید گفتم: فدایت شوم! برترى (ادیب) را در نزد مردم، در مجالس و محافلشان فهمیدم اما فضیلت او در نزد خدا براى چیست؟ امام فرمودند: برترى او در نزد خدا به­​ خاطر قرائت قرآن به همان شکل که نازل شده و به​­خاطر دعایی که اشتباه در آن نباشد زیرا دعاى اشتباه به طرف خداى عزوجل بالا نمی‌رود.

وسائل الشیعة، ج ‏٦، ‏ص ٢٢٠، ح ٧٧٨١‏


عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ (ع) قَالَ:
 جَاءَتِ امْرَأَةٌ إِلَى النَّبِیِّ (ص) فَقَالَتْ زَوِّجْنِی. فَقَالَ رَسُولُ ‏اللَّهِ (ص) مَنْ لِهَذِهِ فَقَامَ رَجُلٌ فَقَالَ أَنَا یَا رَسُولَ اللَّهِ ص- زَوِّجْنِیهَا. فَقَالَ مَا ‏تُعْطِیهَا فَقَالَ مَا لِی شَیْ‏ءٌ؟ قَالَ لَا فَأَعَادَتْ فَأَعَادَ رَسُولُ اللَّهِ (ص) الْکَلَامَ فَلَمْ ‏یَقُمْ أَحَدٌ غَیْرُ الرَّجُلِ ثُمَّ أَعَادَتْ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص) فِی الْمَرَّةِ الثَّالِثَةِ أَ تُحْسِنُ ‏مِنَ الْقُرْآنِ شَیْئاً قَالَ نَعَمْ قَالَ قَدْ زَوَّجْتُکَهَا عَلَى مَا تُحْسِنُ مِنَ الْقُرْآنِ فَعَلِّمْهَا ‏إِیَّاهُ.‏

امام باقر علیه السّلام فرمودند: زنی نزد بیامبر خدا (صلى الله علیه و آله) آمد و به او گفت: مرا شوهری بده؟ پیامبر (ص) فرمودند: چه کسی حاضر است با این زن ازدواج کند؟ مردی برخاست و گفت: من هستم یا رسول الله. پیامبر (ص) به او گفت: به او (به عنوان مهریه) چه می‌دهی؟ مرد گفت: چیزی ندارم. زن خواسته خود را تکرار کرد. پیامبر (ص) هم سخن خود را تکرار کرد اما کسی جز آن مرد برنخاست. زن (برای بار سوم) خواسته‌اش ‏‏را تکرار کرد؛ پیامبر (ص) به آن مرد گفت: آیا چیزی از قرآن می‌دانی؟ مرد گفت: آری. پیامبر (ص) به آن مرد گفت: تو را بر آنچه که از قرآن می‌دانی با او ازدواج می‌دهم، پس به او (قرآن) بیاموز.

وسائل الشیعة، ج ‏٢١، ‏ص ٢٤٢، ح ٢٦٩٩٧‏


قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص):
 مَنْ عَلَّمَ وَلَدَهُ الْقُرْآنَ فَکَأَنَّمَا حَجَّ الْبَیْتَ عَشَرَةَ آلَافِ ‏حَجَّةٍ وَ اعْتَمَرَ عَشَرَةَ آلَافِ عُمْرَةٍ وَ أَعْتَقَ عَشَرَةَ آلَافِ رَقَبَةٍ مِنْ وُلْدِ إِسْمَاعِیلَ ‏وَ غَزَا عَشَرَةَ آلَافِ غَزْوَةٍ وَ أَطْعَمَ عَشَرَةَ آلَافِ مِسْکِینٍ مُسْلِمٍ جَائِعٍ وَ کَأَنَّمَا ‏کَسَا عَشَرَةَ آلَافِ عَارٍ مُسْلِمٍ وَ یُکْتَبُ لَهُ بِکُلِّ حَرْفٍ عَشْرُ حَسَنَاتٍ وَ ‏یَمْحُو اللَّهُ عَنْهُ عَشْرَ سَیِّئَاتٍ وَ یَکُونُ مَعَهُ فِی قَبْرِهِ حَتَّى یُبْعَثَ وَ یَثْقُلُ مِیزَانُهُ ‏وَ یُجَاوَزُ بِهِ عَلَى الصِّرَاطِ کَالْبَرْقِ الْخَاطِفِ وَ لَمْ یُفَارِقْهُ الْقُرْآنُ حَتَّى یَنْزِلَ بِهِ ‏مِنَ الْکَرَامَةِ أَفْضَلَ مَا یَتَمَنَّى.‏

رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله فرمودند: هر که به فرزند خود قرآن بیاموزد مثل آن است که ده‏ هزار حجّ‏ و ده هزار عمره گذارده و ده هزار بنده از فرزندان اسماعیل پیغمبر (علیه السّلام) را آزاد کرده و ده هزار جهاد انجام داده باشد و ده هزار مسلمان گرسنه را سیر کرده باشد و ده هزار مسلمان برهنه را پوشانده باشد و به ازای هر حرفى ده حسنه نوشته می‌شود و ده گناه او از بین می‌رود و (قرآن) با او خواهد بود در قبرش تا در قیامت مبعوث شود و ترازوی عملش سنگین خواهد بود و چون برق جهنده از صراط عبورش خواهند داد و قرآن از او جدا نمی‌شود تا اینکه به کرامتى برتر از آنچه می‌خواسته برسد.

مستدرک الوسائل و مستنبط ‏المسائل، ج‏ ٤، ص ‏‏٢٤٧، ح ‏‏٤٦١٤‏


یادگیری برای دنیا

قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص): مَن تَعَلَّمَ القرآنَ للدنیا و زینَتِها حَرَّمَ اللّه ُعلَیهِ الجَنّةَ.‏

رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله فرمودند: هر کس قرآن را برای دنیا و زیور آن فرا گیرد خداوند بهشت ‏را بر او حرام گرداند.‏

بحار الأنوار (ط – ‏بیروت)، ج ‏٧٤، ص ‏‏‏‏١٠٠، ح ١‏


وظیفه متعلم

قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص):‏ مَن عَلَّمَ عَبدا آیَةً مِن کتابِ اللّه ِ فهُو مَولاهُ، لا یَنبَغی لَهُ أن یَخذُلَهُ و لا ‏یَستَأثِرَ علَیهِ، فإن هُو فَعَلَهُ قَصَمَ عُروَةً مِن عُرَى الإسلامِ.

رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله فرمودند: هر که آیه‌ای از کتاب خدا به بنده‌ای بیاموزد مولای ‏اوست و شایسته نیست که آن بنده او را تنها و بی‌یـاور گذارد و خود را بر او ‏ترجیح دهد، اگر چنین کند، حلقه‌ای از حلقه‌های اسلام را پاره کرده است.‏

میزان الحکمه جلد ١٠ ‏حدیث ١٦٤٦٦‏


سختی یادگیری

عَنِ‏ الصَّبَّاحِ بْنِ سَیَابَةَ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ (ع) یَقُولُ‏: مَنْ شُدِّدَ عَلَیْهِ فِی ‏الْقُرْآنِ کَانَ لَهُ أَجْرَانِ وَ مَنْ یُسِّرَ عَلَیْهِ کَانَ مَعَ الْأَوَّلِینَ‏‏.‏

صباح بن سیابه گوید، شنیدم از امام صادق علیه السّلام که می‌فرمود: کسى که ‏به سختى قرآن را یاد بگیرد دو اجر دارد و آن که به آسانى یاد گیرد با اولین است.‏

الکافی (ط – ‏الإسلامیة)، ج‏ ٢، ص ‏‏‏‏٦٠٦، ح ٢‏- وسائل الشیعة، ج ‏٦، ‏ص ١٧٦، ح ٧٦٦٩


حفظ کردن ‏قرآن

سختی حفظ کردن

أَبَا عَبْدِ اللَّهِ (ع) یَقُولُ‏: إِنَّ الَّذِی یُعَالِجُ الْقُرْآنَ لِیَحْفَظَهُ بِمَشَقَّةٍ مِنْهُ وَ قِلَّةِ حِفْظٍ ‏لَهُ أَجْرَانِ.‏

امام صادق علیه السّلام فرمودند: کسى که مى‏کوشد تا قرآن را با زحمت بسیار و کمی حافظه ‏حفظ کند دو پاداش دارد.‏

الکافی (ط – ‏الإسلامیة)، ج‏ ٢، ص ‏‏‏‏٦٠٦، ح ١‏- وسائل الشیعة، ج ‏٦، ‏ص ١٧٦، ح ٧٦٦٨‏


اهمیت حفظ

عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ (ع) قَالَ: الْحَافِظُ لِلْقُرْآنِ الْعَامِلُ بِهِ مَعَ السَّفَرَةِ الْکِرَامِ الْبَرَرَةِ.‏

امام صادق علیه السّلام فرمود: حافظ قرآن و عمل‏کننده به آن، همنشین با ‏فرشتگان کرام و شایسته حضرت حق مى‏شود.‏ (شاید منظور از حافظ قرآن حفظ کننده شئون قرآن باشد و برپا کننده قرآن در وجود خود باشد.)

الکافی (ط – ‏الإسلامیة)، ج‏ ٢، ص ‏‏‏‏٦٠٣، ح ٢‏-وسائل الشیعة، ج ‏٦، ‏ص ١٧٦، ح ٧٦٦٧‏


قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص):‏
 مَن أعطاهُ اللّه ُحِفظَ کتابِهِ فَظَنَّ أنَّ أحَدا اُعطیَ أفضَلَ مِمّا اُعطیَ فقد غَمَطَ ‏أفضَلَ النِّعمَةِ

رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله فرمودند: هر که خدا نعمت حفظ کتاب خود را به او عطا کند ‏و آن کس گمان کند کـه بـه دیگران نعمتی بزرگتر از این نعمت داده شده، بی‌گمان نسبت به بزرگ‌ترین نعمت تحقیر و ناسپاسی روا داشته است.‏

میزان الحکمه جلد ١٠ ‏حدیث ١٦٤٧٢‏


قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص): 
عَدَدُ دَرَجِ الْجَنَّةِ عَدَدُ آیِ الْقُرْآنِ فَإِذَا دَخَلَ صَاحِبُ ‏الْقُرْآنِ الْجَنَّةَ قِیلَ لَهُ اقْرَأْ وَ ارْقَ لِکُلِّ آیَةٍ دَرَجَةٌ فَلَا تَکُونُ فَوْقَ حَافِظِ الْقُرْآنِ ‏دَرَجَةٌ.

رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله فرمودند: شماره درجات بهشت به اندازه شماره‏هاى آیات قرآن است. پس ‏چون یکى از اهل قرآن وارد بهشت شود، به او گفته مى‏شود: بخوان و بالا بیا، ‏براى هر آیه یک درجه؛ پس بالاتر از جایگاه حافظ قرآن درجه‏اى نیست.‏

مستدرک الوسائل و مستنبط ‏المسائل، ج‏ ٤، ص ‏‏٢٣١، ح ‏‏٤٥٦٧‏


قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص):‏
 مَنْ قَرَأَ الْقُرْآنَ حَتَّى یَسْتَظْهِرَهُ وَ یَحْفَظَهُ أَدْخَلَهُ اللَّهُ الْجَنَّةَ وَ ‏شَفَّعَهُ فِی عَشَرَةٍ مِنْ أَهْلِ بَیْتِهِ کُلُّهُمْ قَدْ وَجَبَتْ لَهُمُ النَّارُ. ‏

رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله فرمودند: هر که قرآن را چنان بخواند که آن را به خاطر بسپارد و از یاد نبرد خداوند او را وارد بهشت کند و در مورد ده نفر از خانواده‌اش ‏‏که در اثر گناهان آتش بر همه آنان لازم شده است او را شفیع آنان گرداند.

وسائل الشیعة، ج ‏٦، ‏ص ١٦٩، ح ٧٦٤٩‏


توصیه به فراموش نکردن

قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص):‏ مَثَلُ القرآنِ إذا عاهَدَ علَیهِ صاحِبُهُ فَقَرَأهُ باللیلِ و النهارِ کَمَثَلِ رجُلٍ لَهُ إبِلٌ ‏فإن عَقَلَها حَفِظَها و إن أطلَقَ عِقالَها ذَهَبَت، فکذلکَ القرآنُ.‏

رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله فرمودند: حکایت قرآن، هر گاه که حافظ آن شب و روز قرآن را ‏بخواند و بدین وسیله آن را (در ذهن خود) نـگـهدارد حکایت مردی است که ‏شتری دارد، اگر زانوی آن را ببندد نگهش می‌دارد و اگر زانوبندش را باز ‏کند شتر می‌رود؛ قرآن نیز چنین است.‏

میزان الحکمه جلد ١٠ ‏حدیث ١٦٤٨٠‏


قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص):‏
 بِئسَما لأِحدِکُم أن یَقولَ نَسِیتُ آیَةً کَیتَ و کَیتَ، بَل هو نُسِّیَ. استَذکِرُوا ‏القرآنَ، فوالذی نَفسی بیَدِهِ لَهُو أشَدُّ تَفَصِّیا مِن صُدورِ الرِّجالِ مِن النَّعَمِ مِن ‏عُقُلِها.‏

‏رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله فرمودند: خـوب نـیـست که فردی از شما بگوید فلان و بهمان آیه را از ‏یاد بردم، (چنین نیست) بلکه از یادش برده شده است. قرآن را (در ذهن خود ‏مرور و) یاد آوری کنید، زیرا سوگند به آن که جانم در دست اوست قرآن ازسینه ‏های مردان زودتر می‌رهد تا شتر از زانوبندش.‏

میزان الحکمه جلد ١٠ ‏حدیث ١٦٤٧٩‏


عواقب فراموشی

عَنْ یَعْقُوبَ الْأَحْمَرِ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِی عَبْدِ اللَّهِ (ع) إِنَّ عَلَیَّ دَیْناً کَثِیراً وَ قَدْ ‏دَخَلَنِی مَا کَانَ الْقُرْآنُ یَتَفَلَّتُ مِنِّی فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ (ع): الْقُرْآنَ الْقُرْآنَ إِنَّ ‏الْآیَةَ مِنَ الْقُرْآنِ وَ السُّورَةَ لَتَجِی‏ءُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ حَتَّى تَصْعَدَ أَلْفَ دَرَجَةٍ یَعْنِی ‏فِی الْجَنَّةِ فَتَقُولُ لَوْ حَفِظْتَنِی لَبَلَغْتُ بِکَ هَاهُنَا.‏

یعقوب احمر گوید به امام صادق علیه السّلام عرض کردم: من بدهکارى زیادى ‏دارم و به اندازه‏اى در ناراحتى و اندوهم که قرآن از ذهنم رفته است؟ ایشان فرمودند: قرآن، قرآن؛ همانا یک آیه از قرآن و یک سوره از آن ‏روز قیامت بیاید تا هزار درجه بالا رود- یعنى در بهشت- پس گوید: اگر مرا ‏نگهداشته بودى و حفظ می‌کردى تو را به این مقام می‌رسانیدم.

الکافی (ط – ‏الإسلامیة)، ج‏ ٢، ص ‏‏‏‏٦٠٨، ح ٣‏- وسائل الشیعة، ج ‏٦، ‏ص ١٩٤، ح ٧٧١٠‏


عَنْ سَعِیدِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ الْأَعْرَجِ قَالَ:
 سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ (ع) عَنِ الرَّجُلِ یَقْرَأُ ‏الْقُرْآنَ ثُمَّ یَنْسَاهُ ثُمَّ یَقْرَأُهُ ثُمَّ یَنْسَاهُ أَ عَلَیْهِ فِیهِ حَرَجٌ فَقَالَ لَا.‏

سعید بن عبد اللَّه اعرج گوید: از حضرت صادق علیه السّلام پرسیدم از مردى ‏که قرآن را می‌خواند سپس فراموش کند و باز می‌خواند و فراموش میکند آیا بر ‏او گناهى هست؟ فرمود: نه.‏

الکافی (ط – الإسلامیة)، ج‏ ‏‏٢، ص ‏‏٦٣٣، ح ٢٤- ‏وسائل الشیعة، ج ‏٦، ص ‏‏‏‏١٩٥، ح ٧٧١٣‏


عَنْ یَعْقُوبَ الْأَحْمَرِ قَالَ:
 قُلْتُ لِأَبِی عَبْدِ اللَّهِ (ع) جُعِلْتُ فِدَاکَ إِنِّی کُنْتُ قَرَأْتُ ‏الْقُرْآنَ فَفَلَتَ مِنِّی‏ ‏ فَادْعُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ أَنْ یُعَلِّمَنِیهِ قَالَ فَکَأَنَّهُ فَزِعَ لِذَلِکَ ‏فَقَالَ عَلَّمَکَ اللَّهُ هُوَ وَ إِیَّانَا جَمِیعاً قَالَ وَ نَحْنُ نَحْوٌ مِنْ عَشَرَةٍ ثُمَّ قَالَ السُّورَةُ ‏تَکُونُ مَعَ الرَّجُلِ قَدْ قَرَأَهَا ثُمَّ تَرَکَهَا فَتَأْتِیهِ یَوْمَ الْقِیَامَةِ فِی أَحْسَنِ صُورَةٍ وَ ‏تُسَلِّمُ عَلَیْهِ فَیَقُولُ مَنْ أَنْتِ فَتَقُولُ أَنَا سُورَةُ کَذَا وَ کَذَا فَلَوْ أَنَّکَ تَمَسَّکْتَ بِی ‏وَ أَخَذْتَ بِی لَأَنْزَلْتُکَ هَذِهِ الدَّرَجَةَ فَعَلَیْکُمْ بِالْقُرْآنِ. 

یعقوب احمر گوید به امام صادق علیه السلام عرض کردم: فدایت شوم من قرآن ‏را خوانده‏ام ولى از ذهنم رفته است دعا کنید که خداوند آن را به من بیاموزد. گوید: ‏آن حضرت از این مطلب که من خدمتش عرض کردم ناراحت شد و فرمود: ‏خداوند آن را به تو و ما همگى یاد دهد. -گوید: ما نزدیک ده نفر بودیم- سپس ‏فرمود: سوره‏اى که مردى می‌خواند با اوست تا زمانی که آن را رها کند، پس روز ‏قیامت در زیباترین صورت نزدش آید و بر او سلام کند آن مرد گوید: تو کیستى؟ ‏گوید: من فلان سوره‏ام و اگر تو به من چسبیده بودى و نگاهم داشته بودى تو را ‏در این درجه فرود مى‏آوردم. پس بر شما باد به قرآن.

الکافی (ط – ‏الإسلامیة)، ج‏ ٢، ص ‏‏‏‏٦٠٧، ح ١‏


قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ (ع):
 مَنْ نَسِیَ سُورَةً مِنَ الْقُرْآنِ مُثِّلَتْ لَهُ ‏فِی صُورَةٍ حَسَنَةٍ وَ دَرَجَةٍ رَفِیعَةٍ فِی الْجَنَّةِ فَإِذَا رَآهَا قَالَ مَا أَنْتِ مَا أَحْسَنَکِ ‏لَیْتَکِ لِی فَیَقُولُ أَ مَا تَعْرِفُنِی أَنَا سُورَةُ کَذَا وَ کَذَا وَ لَوْ لَمْ تَنْسَنِی رَفَعْتُکَ إِلَى ‏هَذَا.‏

حضرت صادق علیه السلام فرمود: هر که سوره‏اى از قرآن را فراموش کند آن ‏سوره در بهشت بصورتى زیبا و مقامى بلند در برابرش نمودار گردد و چون او را ‏ببیند گوید: تو کیستى؟ وه که چه اندازه زیبائى کاش تو برای من بودى؟ گوید: ‏آیا مرا نشناسى؟ من فلان سوره‏ام و اگر تو مرا فراموش نکرده‏ بودى به این درجه تو ‏را می‌رساندم؟

الکافی (ط – ‏الإسلامیة)، ج‏ ٢، ص ‏‏‏‏٦٠٧، ح ٢‏- وسائل الشیعة، ج ‏٦، ‏ص ١٩٣، ح ٧٧٠٩

برچسب‌ها

نویسنده

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دسته‌ها

آخرین مقالات

اطلاعات تماس

  • تهران، خیابان رجایی، 18 متری تختی، کوچه 57، پلاک7
  • 09124142741
  • mahdiyar1984@gmail.com