آدرس:

تهران، خیابان رجایی، 18 متری تختی، کوچه 57، پلاک7

تلفن تماس:

09124142741

ایمیل:

info@nabieakram.ir

آخرت و قرآن

آخرت و قرآن

آخرت و قرآن

موضوعات

آخرت و ‏قرآن: شفاعت قرآن- عذاب نکردن- شفاعت، بهشت، دوزخ- درجات بهشت- قیامت- دوزخ- آموزش قرآن در برزخ


شفاعت قرآن

عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ (ع) قَالَ: یَجِی‏ءُ الْقُرْآنُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ فِی أَحْسَنِ مَنْظُورٍ إِلَیْهِ صُورَةً ‏فَیَمُرُّ بِالْمُسْلِمِینَ فَیَقُولُونَ هَذَا الرَّجُلُ مِنَّا فَیُجَاوِزُهُمْ إِلَى النَّبِیِّینَ فَیَقُولُونَ هُوَ ‏مِنَّا فَیُجَاوِزُهُمْ إِلَى الْمَلَائِکَةِ الْمُقَرَّبِینَ فَیَقُولُونَ هُوَ مِنَّا حَتَّى یَنْتَهِیَ إِلَى رَبِّ ‏الْعِزَّةِ عَزَّ وَ جَلَّ فَیَقُولُ یَا رَبِّ فُلَانُ بْنُ فُلَانٍ أَظْمَأْتُ هَوَاجِرَهُ‏ ‏ وَ أَسْهَرْتُ ‏لَیْلَهُ فِی دَارِ الدُّنْیَا وَ فُلَانُ بْنُ فُلَانٍ لَمْ أُظْمِئْ هَوَاجِرَهُ وَ لَمْ أُسْهِرْ لَیْلَهُ فَیَقُولُ ‏تَبَارَکَ وَ تَعَالَى أَدْخِلْهُمُ الْجَنَّةَ عَلَى مَنَازِلِهِمْ فَیَقُومُ فَیَتَّبِعُونَهُ فَیَقُولُ لِلْمُؤْمِنِ اقْرَأْ ‏وَ ارْقَهْ‏ ‏ قَالَ فَیَقْرَأُ وَ یَرْقَى حَتَّى یَبْلُغَ کُلُّ رَجُلٍ مِنْهُمْ مَنْزِلَتَهُ الَّتِی هِیَ لَهُ ‏فَیَنْزِلُهَا.‏

امام باقر علیه السلام فرمودند: روز قیامت قرآن به بهترین صورت بیاید و بر ‏مسلمین گذر کند آنها گویند: این مرد از ما است؛ از آنان بگذرد و نزد پیمبران ‏آید، آنها نیز گویند: از ما است؛ از آنها نیز بگذرد و نزد فرشتگان مقرب آید ‏آنان هم گویند: از ما است؛ تا اینکه به درگاه پروردگار عزت رسد و بگوید: ‏پروردگارا فلانی پسر فلان را من در دنیا روزهاى گرمش را به تشنگى کشانده و ‏شبهایش را به بیدارى و فلانی پسر فلان را نه روزهایش را به تشنگى بردم ‏و نه شبش را به بیدارى؛ پس خداى تبارک و تعالى فرماید: آنان را به بهشت ببر ‏و در جایگاههاى خودشان جاى ده، پس قرآن برخیزد و آنان نیز دنبالش بروند ‏و به هر مؤمنى بگوید: (قرآن) بخوان و بالا برو. حضرت فرمود: پس هر کدام قرآن ‏می‌خوانند و بالا می‌روند تا هر مردى از آنها به منزلى که براى او مقرر شده برسد و ‏در آن فرود آید.‏

الکافی (ط – ‏الإسلامیة)، ج‏ ٢، ص ‏‏‏‏٦٠١، ح ١١‏


عَنْ یُونُسَ بْنِ عَمَّارٍ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ (ع):
 إِنَّ الدَّوَاوِینَ یَوْمَ الْقِیَامَةِ ثَلَاثَةٌ ‏دِیوَانٌ فِیهِ النِّعَمُ وَ دِیوَانٌ فِیهِ الْحَسَنَاتُ وَ دِیوَانٌ فِیهِ السَّیِّئَاتُ فَیُقَابَلُ بَیْنَ ‏دِیوَانِ النِّعَمِ وَ دِیوَانِ الْحَسَنَاتِ فَتَسْتَغْرِقُ النِّعَمُ عَامَّةَ الْحَسَنَاتِ وَ یَبْقَى دِیوَانُ ‏السَّیِّئَاتِ فَیُدْعَى بِابْنِ آدَمَ الْمُؤْمِنِ لِلْحِسَابِ فَیَتَقَدَّمُ الْقُرْآنُ أَمَامَهُ فِی أَحْسَنِ ‏صُورَةٍ فَیَقُولُ یَا رَبِّ أَنَا الْقُرْآنُ وَ هَذَا عَبْدُکَ الْمُؤْمِنُ قَدْ کَانَ یُتْعِبُ نَفْسَهُ ‏بِتِلَاوَتِی وَ یُطِیلُ لَیْلَهُ بِتَرْتِیلِی وَ تَفِیضُ عَیْنَاهُ إِذَا تَهَجَّدَ فَأَرْضِهِ کَمَا أَرْضَانِی ‏قَالَ فَیَقُولُ الْعَزِیزُ الْجَبَّارُ عَبْدِیَ ابْسُطْ یَمِینَکَ فَیَمْلَؤُهَا مِنْ رِضْوَانِ اللَّهِ الْعَزِیزِ ‏الْجَبَّارِ وَ یَمْلَأُ شِمَالَهُ مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ ثُمَّ یُقَالُ هَذِهِ الْجَنَّةُ مُبَاحَةٌ لَکَ فَاقْرَأْ وَ اصْعَدْ ‏فَإِذَا قَرَأَ آیَةً صَعِدَ دَرَجَةً.‏

یونس بن عمار گوید که امام صادق علیه السلام فرمود: دفترها در روز ‏قیامت سه دفتر است: دفترى که نعمتها در آن ثبت شده و دفترى که کارهاى ‏نیک در آن است و دفترى که کارهاى بد درآن ثبت است؛ پس دفتر نعمتها را با ‏دفتر کارهاى نیک برابر کنند و نعمتها همه کارهاى نیک را فراگیرد و در خود فرو ‏برد و دفتر کارهاى بد به جا ماند پس آدمی‌زاده مؤمن را براى حساب بخوانند و ‏قرآن در بهترین صورتى پیش رویش درآید و گوید: بار پروردگارا من قرآنم و این ‏بنده مؤمن تو است که خود را براى خواندن من به رنج می‌انداخت و شب خود ‏را با آهنگ خوش و هموار خواندن من دراز می‌کرد و دیدگانش در هنگام نماز ‏شب اشک‌ریزان بود، چنانچه مرا خشنود ساختى او را هم خشنود کن. فرمود:‎‏ ‏پس خداى عزیز جبار فرماید: اى بنده من دست راستت را باز کن و خداوند ‏آن را از رضوان خود و دست چپش را از رحمت خود پر کند، سپس به او گفته ‏شود: این بهشت براى تو مباح است پس قرآن بخوان و بالا برو، پس هر گاه یک ‏آیه بخواند یک درجه بالا رود.‏

الکافی (ط – ‏الإسلامیة)، ج‏ ٢، ص ‏‏‏‏٦٠٢، ح ١٢‏


عذاب نکردن

عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ غَالِبٍ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ (ع): إِذَا جَمَعَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ ‏الْأَوَّلِینَ وَ الْآخِرِینَ إِذَا هُمْ بِشَخْصٍ قَدْ أَقْبَلَ لَمْ یُرَ قَطُّ أَحْسَنُ صُورَةً مِنْهُ فَإِذَا ‏نَظَرَ إِلَیْهِ الْمُؤْمِنُونَ وَ هُوَ الْقُرْآنُ قَالُوا هَذَا مِنَّا هَذَا أَحْسَنُ شَیْ‏ءٍ رَأَیْنَا فَإِذَا ‏انْتَهَى إِلَیْهِمْ جَازَهُمْ ثُمَّ یَنْظُرُ إِلَیْهِ الشُّهَدَاءُ حَتَّى إِذَا انْتَهَى إِلَى آخِرِهِمْ جَازَهُمْ ‏فَیَقُولُونَ هَذَا الْقُرْآنُ فَیَجُوزُهُمْ کُلَّهُمْ حَتَّى إِذَا انْتَهَى إِلَى الْمُرْسَلِینَ فَیَقُولُونَ ‏هَذَا الْقُرْآنُ فَیَجُوزُهُمْ حَتَّى یَنْتَهِیَ إِلَى الْمَلَائِکَةِ فَیَقُولُونَ هَذَا الْقُرْآنُ فَیَجُوزُهُمْ ‏ثُمَّ یَنْتَهِی حَتَّى یَقِفَ عَنْ یَمِینِ الْعَرْشِ فَیَقُولُ الْجَبَّارُ وَ عِزَّتِی وَ جَلَالِی وَ ارْتِفَاعِ ‏مَکَانِی لَأُکْرِمَنَّ الْیَوْمَ مَنْ أَکْرَمَکَ وَ لَأُهِینَنَّ مَنْ أَهَانَکَ.‏

اسحاق بن غالب گوید حضرت صادق علیه السلام فرمود: آنگاه که خداوند ‏خلق اولین‏ و آخرین را در قیامت جمع کند ناگهان شخصى را که خوش صورت‌تر ‏از او هرگز ندیده‏اند دیدار کنند که به سوى آنان آید، پس چون مؤمنان نظرشان ‏بر او که همان قرآن است بیافتد گویند: این از ماست و این بهترین کسى است ‏که ما او را دیده‏ایم و چون به آنها رسد از آنان بگذرد و به شهیدان رسد آنها او ‏را بنگرند تا از ایشان بگذرد و چون از هر یک از آنها بگذرد گویند این قرآن است، ‏پس از آنها هم بگذرد تا به پیمبران مرسل رسد آنها نیز گویند این قرآن است، ‏از آنها نیز بگذرد تا به فرشتگان رسد آنها گویند این قرآنست، پس از آنها نیز ‏بگذرد تا به سمت راست عرش رسد و آنجا بایستد، پس خداى جبار فرماید: ‏به عزت و جلال خودم و به بلندى مقامم سوگند که البته امروز بزرگ می‌دارم آنکه تو را اکرام کرده است و البته خوار کنم هر که تو را خوار کرده ‏است.‏

الکافی (ط – ‏الإسلامیة)، ج‏ ٢، ص ‏‏‏‏٦٠٢، ح ١٤‏


قال علی علیه السلام:
 مَنْ شَفَعَ لَهُ الْقُرْآنُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ شُفِّعَ فِیهِ وَ مَنْ مَحَلَ ‏بِهِ صُدِّقَ عَلَیْهِ.

امام على علیه السّلام فرمودند: هر که قرآن مجید براى او شفاعت کند شفاعتش درباره او قبول شود و ‏هر که از او شکایت کند از او قبول شود.‏

تصنیف غرر الحکم و ‏درر الکلم، ص ‏‏١١١، ‏ح ١٩٨٣‏


عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ (ع) قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص):
 تَعَلَّمُوا الْقُرْآنَ فَإِنَّهُ یَأْتِی یَوْمَ ‏الْقِیَامَةِ صَاحِبَهُ فِی صُورَةِ شَابٍّ جَمِیلٍ شَاحِبِ اللَّوْنِ فَیَقُولُ لَهُ الْقُرْآنُ‏ ‏ أَنَا ‏الَّذِی کُنْتُ أَسْهَرْتُ لَیْلَکَ وَ أَظْمَأْتُ هَوَاجِرَکَ وَ أَجْفَفْتُ رِیقَکَ وَ أَسَلْتُ ‏دَمْعَتَکَ أَئُولُ مَعَکَ حَیْثُمَا أُلْتَ وَ کُلُّ تَاجِرٍ مِنْ وَرَاءِ تِجَارَتِهِ وَ أَنَا الْیَوْمَ لَکَ ‏مِنْ وَرَاءِ تِجَارَةِ کُلِّ تَاجِرٍ وَ سَیَأْتِیکَ کَرَامَةٌ مِنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَأَبْشِرْ فَیُؤْتَى ‏بِتَاجٍ فَیُوضَعُ عَلَى رَأْسِهِ وَ یُعْطَى الْأَمَانَ بِیَمِینِهِ وَ الْخُلْدَ فِی الْجِنَانِ بِیَسَارِهِ وَ ‏یُکْسَى حُلَّتَیْنِ ثُمَّ یُقَالُ لَهُ اقْرَأْ وَ ارْقَهْ فَکُلَّمَا قَرَأَ آیَةً صَعِدَ دَرَجَةً وَ یُکْسَى ‏أَبَوَاهُ حُلَّتَیْنِ إِنْ کَانَا مُؤْمِنَیْنِ ثُمَّ یُقَالُ لَهُمَا هَذَا لِمَا عَلَّمْتُمَاهُ الْقُرْآنَ.‏

رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله فرمودند: قرآن را بیاموزید زیرا در روز قیامت قرآن به ‏صورت جوانى زیبا که رنگ صورتش گشته باشد نزد خواننده خود آید و به او ‏گوید: منم که شب تو را به بیدارى به پایان بردم و روزهاى داغ تو را به تشنگى ‏به سر آوردم و آب دهانت را خشک کردم و اشکت را روان ساختم؛ (اکنون) ‏هر کجا بروى من هم با تو باشم و هر تاجرى (امروز) به دنبال تجارت خویش ‏است و من امروز به سود تو در پس تجارت هر تاجرى ‏باشم و بزودى کرامتى نیز از جانب خداى عز و جل به تو رسد، پس شادان باش. ‏پس (در این حال) تاجى بیاورند و بر سرش نهند و امان نامه (از آتش دوزخ را) ‏به دست راستش دهند و فرمان جاوید بودن در بهشت را به دست چپش دهند و دو ‏جامه بهشتى به او بپوشانند؛ سپس به او گفته شود: بخوان و بالا برو، پس هر یک آیه ‏که بخواند یک درجه بالا رود و بپدر و مادر او نیز دو جامه بپوشانند در صورتى ‏که مؤمن باشند و به آن دو گویند: این پاداش آن قرآنى است که به فرزندتان ‏آموختید.‏

الکافی (ط – ‏الإسلامیة)، ج‏ ٢، ص ‏‏‏‏٦٠٣، ح ٣‏


وَ قَالَ الْحَسَنُ (ع):
 إِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ یَجِی‏ءُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ قَائِداً وَ سَائِقاً یَقُودُ قَوْماً ‏إِلَى الْجَنَّةِ أَحَلُّوا حَلَالَهُ وَ حَرَّمُوا حَرَامَهُ وَ آمَنُوا بِمُتَشَابِهِهِ وَ یَسُوقُ قَوْماً إِلَى ‏النَّارِ ضَیَّعُوا حُدُودَهُ وَ أَحْکَامَهُ وَ اسْتَحَلُّوا مَحَارِمَهُ.‏

امام حسن مجتبی علیه السّلام فرمودند: این قرآن در روز قیامت مى‏آید در ‏حالتى که رهبرو سوق دهنده است. مردمى را به سوى بهشت رهبرى مى‏کند و آنها ‏کسانى هستند که حلال آن را حلال و حرام آن را حرام دانسته‏اند و به ‏متشابهات آن ایمان آوردند و کسانى را به سوى آتش سوق مى‏دهد که حدود ‏آن را ضایع کردند و احکام آن را مراعات نکردند و حرامهاى آن را حلال ‏دانستند.‏

إرشاد القلوب إلى ‏الصواب (للدیلمی)، ج ‏‏١، ص ‏‏٧٩‏


عَنْ سَعْدٍ الْخَفَّافِ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ (ع) قَالَ: 
یَا سَعْدُ ‏تَعَلَّمُوا الْقُرْآنَ فَإِنَّ الْقُرْآنَ یَأْتِی یَوْمَ الْقِیَامَةِ فِی أَحْسَنِ صُورَةٍ نَظَرَ إِلَیْهَا الْخَلْقُ ‏وَ النَّاسُ صُفُوفٌ عِشْرُونَ وَ مِائَةُ أَلْفِ صَفٍّ ثَمَانُونَ أَلْفَ صَفٍّ أُمَّةُ مُحَمَّدٍ وَ ‏أَرْبَعُونَ أَلْفَ صَفٍّ مِنْ سَائِرِ الْأُمَمِ فَیَأْتِی عَلَى صَفِّ الْمُسْلِمِینَ فِی صُورَةِ ‏رَجُلٍ فَیُسَلِّمُ فَیَنْظُرُونَ إِلَیْهِ ثُمَّ یَقُولُونَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ الْحَلِیمُ الْکَرِیمُ إِنَّ هَذَا ‏الرَّجُلَ مِنَ الْمُسْلِمِینَ نَعْرِفُهُ بِنَعْتِهِ وَ صِفَتِهِ غَیْرَ أَنَّهُ کَانَ أَشَدَّ اجْتِهَاداً مِنَّا فِی ‏الْقُرْآنِ فَمِنْ هُنَاکَ أُعْطِیَ مِنَ الْبَهَاءِ وَ الْجَمَالِ وَ النُّورِ مَا لَمْ نُعْطَهُ ثُمَّ یُجَاوِزُ ‏حَتَّى یَأْتِیَ عَلَى صَفِّ الشُّهَدَاءِ فَیَنْظُرُونَ إِلَیْهِ الشُّهَدَاءُ ثُمَّ یَقُولُونَ لَا إِلَهَ إِلَّا ‏اللَّهُ الرَّبُّ الرَّحِیمُ إِنَّ هَذَا الرَّجُلَ مِنَ الشُّهَدَاءِ نَعْرِفُهُ بِسَمْتِهِ‏ ‏ وَ صِفَتِهِ غَیْرَ أَنَّهُ ‏مِنْ شُهَدَاءِ الْبَحْرِ فَمِنْ هُنَاکَ أُعْطِیَ مِنَ الْبَهَاءِ وَ الْفَضْلِ مَا لَمْ نُعْطَهُ قَالَ ‏فَیَتَجَاوَزُ حَتَّى یَأْتِیَ عَلَى صَفِّ شُهَدَاءِ الْبَحْرِ فِی صُورَةِ شَهِیدٍ فَیَنْظُرُ إِلَیْهِ ‏شُهَدَاءُ الْبَحْرِ فَیَکْثُرُ تَعَجُّبُهُمْ وَ یَقُولُونَ إِنَّ هَذَا مِنْ شُهَدَاءِ الْبَحْرِ نَعْرِفُهُ ‏بِسَمْتِهِ وَ صِفَتِهِ غَیْرَ أَنَّ الْجَزِیرَةَ الَّتِی أُصِیبَ فِیهَا کَانَتْ أَعْظَمَ هَوْلًا مِنَ الْجَزِیرَةِ ‏الَّتِی أُصِبْنَا فِیهَا فَمِنْ هُنَاکَ أُعْطِیَ مِنَ الْبَهَاءِ وَ الْجَمَالِ وَ النُّورِ مَا لَمْ نُعْطَهُ ثُمَّ ‏یُجَاوِزُ حَتَّى یَأْتِیَ صَفَّ النَّبِیِّینَ وَ الْمُرْسَلِینَ فِی صُورَةِ نَبِیٍّ مُرْسَلٍ فَیَنْظُرُ النَّبِیُّونَ‏ ‏وَ الْمُرْسَلُونَ إِلَیْهِ فَیَشْتَدُّ لِذَلِکَ تَعَجُّبُهُمْ وَ یَقُولُونَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ الْحَلِیمُ ‏الْکَرِیمُ إِنَّ هَذَا النَّبِیَّ مُرْسَلٌ نَعْرِفُهُ بِسَمْتِهِ وَ صِفَتِهِ غَیْرَ أَنَّهُ أُعْطِیَ فَضْلًا کَثِیراً ‏قَالَ فَیَجْتَمِعُونَ فَیَأْتُونَ رَسُولَ اللَّهِ (ص) فَیَسْأَلُونَهُ وَ یَقُولُونَ یَا مُحَمَّدُ مَنْ هَذَا ‏فَیَقُولُ لَهُمْ أَ وَ مَا تَعْرِفُونَهُ فَیَقُولُونَ مَا نَعْرِفُهُ هَذَا مِمَّنْ لَمْ یَغْضَبِ اللَّهُ عَلَیْهِ ‏فَیَقُولُ رَسُولُ اللَّهِ (ص) هَذَا حُجَّةُ اللَّهِ عَلَى خَلْقِهِ فَیُسَلِّمُ ثُمَّ یُجَاوِزُ حَتَّى یَأْتِیَ ‏عَلَى صَفِّ الْمَلَائِکَةِ فِی سُورَةِ مَلَکٍ مُقَرَّبٍ فَتَنْظُرُ إِلَیْهِ الْمَلَائِکَةُ فَیَشْتَدُّ ‏تَعَجُّبُهُمْ وَ یَکْبُرُ ذَلِکَ عَلَیْهِمْ لِمَا رَأَوْا مِنْ فَضْلِهِ وَ یَقُولُونَ تَعَالَى رَبُّنَا وَ ‏تَقَدَّسَ إِنَّ هَذَا الْعَبْدَ مِنَ الْمَلَائِکَةِ نَعْرِفُهُ بِسَمْتِهِ وَ صِفَتِهِ غَیْرَ أَنَّهُ کَانَ أَقْرَبَ ‏الْمَلَائِکَةِ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مَقَاماً فَمِنْ هُنَاکَ أُلْبِسَ مِنَ النُّورِ وَ الْجَمَالِ مَا لَمْ ‏نُلْبَسْ ثُمَّ یُجَاوِزُ حَتَّى یَنْتَهِیَ إِلَى رَبِّ الْعِزَّةِ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى فَیَخِرُّ تَحْتَ الْعَرْشِ ‏فَیُنَادِیهِ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى یَا حُجَّتِی فِی الْأَرْضِ وَ کَلَامِیَ الصَّادِقَ النَّاطِقَ ارْفَعْ ‏رَأْسَکَ وَ سَلْ تُعْطَ وَ اشْفَعْ تُشَفَّعْ فَیَرْفَعُ رَأْسَهُ فَیَقُولُ اللَّهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى ‏کَیْفَ رَأَیْتَ عِبَادِی فَیَقُولُ یَا رَبِّ مِنْهُمْ مَنْ صَانَنِی وَ حَافَظَ عَلَیَّ وَ لَمْ ‏یُضَیِّعْ شَیْئاً وَ مِنْهُمْ مَنْ ضَیَّعَنِی وَ اسْتَخَفَّ بِحَقِّی وَ کَذَّبَ بِی وَ أَنَا حُجَّتُکَ ‏عَلَى جَمِیعِ خَلْقِکَ فَیَقُولُ اللَّهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى وَ عِزَّتِی وَ جَلَالِی وَ ارْتِفَاعِ ‏مَکَانِی لَأُثِیبَنَّ عَلَیْکَ الْیَوْمَ أَحْسَنَ الثَّوَابِ وَ لَأُعَاقِبَنَّ عَلَیْکَ الْیَوْمَ أَلِیمَ الْعِقَابِ ‏قَالَ فَیَرْجِعُ-‏ ‏ الْقُرْآنُ رَأْسَهُ فِی صُورَةٍ أُخْرَى قَالَ فَقُلْتُ لَهُ یَا أَبَا جَعْفَرٍ فِی ‏أَیِّ صُورَةٍ یَرْجِعُ قَالَ فِی صُورَةِ رَجُلٍ شَاحِبٍ مُتَغَیِّرٍ یُبْصِرُهُ أَهْلُ الْجَمْعِ‏ ‏ فَیَأْتِی ‏الرَّجُلَ مِنْ شِیعَتِنَا الَّذِی کَانَ یَعْرِفُهُ وَ یُجَادِلُ بِهِ أَهْلَ الْخِلَافِ فَیَقُومُ بَیْنَ یَدَیْهِ ‏فَیَقُولُ مَا تَعْرِفُنِی فَیَنْظُرُ إِلَیْهِ الرَّجُلُ فَیَقُولُ مَا أَعْرِفُکَ یَا عَبْدَ اللَّهِ قَالَ فَیَرْجِعُ ‏فِی صُورَتِهِ الَّتِی کَانَتْ فِی الْخَلْقِ الْأَوَّلِ وَ یَقُولُ مَا تَعْرِفُنِی فَیَقُولُ نَعَمْ فَیَقُولُ ‏الْقُرْآنُ أَنَا الَّذِی أَسْهَرْتُ لَیْلَکَ وَ أَنْصَبْتُ عَیْشَکَ سَمِعْتَ الْأَذَى وَ رُجِمْتَ ‏بِالْقَوْلِ فِیَّ أَلَا وَ إِنَّ کُلَّ تَاجِرٍ قَدِ اسْتَوْفَى تِجَارَتَهُ- وَ أَنَا وَرَاءَکَ الْیَوْمَ قَالَ ‏فَیَنْطَلِقُ بِهِ إِلَى رَبِّ الْعِزَّةِ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى فَیَقُولُ یَا رَبِّ یَا رَبِّ عَبْدُکَ وَ أَنْتَ ‏أَعْلَمُ بِهِ قَدْ کَانَ نَصِباً فِیَ‏ ‏ مُوَاظِباً عَلَیَّ یُعَادَى بِسَبَبِی وَ یُحِبُّ فِیَّ وَ یُبْغِضُ ‏فَیَقُولُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ أَدْخِلُوا عَبْدِی جَنَّتِی وَ اکْسُوهُ حُلَّةً مِنْ حُلَلِ الْجَنَّةَ وَ ‏تَوِّجُوهُ بِتَاجٍ فَإِذَا فُعِلَ بِهِ ذَلِکَ عُرِضَ عَلَى الْقُرْآنِ فَیُقَالُ لَهُ هَلْ رَضِیتَ بِمَا ‏صُنِعَ بِوَلِیِّکَ فَیَقُولُ یَا رَبِّ إِنِّی أَسْتَقِلُّ هَذَا لَهُ فَزِدْهُ مَزِیدَ الْخَیْرِ کُلِّهِ فَیَقُولُ وَ ‏عِزَّتِی وَ جَلَالِی وَ عُلُوِّی وَ ارْتِفَاعِ مَکَانِی لَأَنْحَلَنَّ لَهُ الْیَوْمَ خَمْسَةَ أَشْیَاءَ مَعَ ‏الْمَزِیدِ لَهُ وَ لِمَنْ کَانَ بِمَنْزِلَتِهِ أَلَا إِنَّهُمْ شَبَابٌ لَا یَهْرَمُونَ وَ أَصِحَّاءُ لَا ‏یَسْقُمُونَ وَ أَغْنِیَاءُ لَا یَفْتَقِرُونَ وَ فَرِحُونَ لَا یَحْزَنُونَ وَ أَحْیَاءٌ لَا یَمُوتُونَ ثُمَّ تَلَا ‏هَذِهِ الْآیَةَ «لا یَذُوقُونَ فِیهَا الْمَوْتَ إِلَّا الْمَوْتَةَ الْأُولى»‏ ‏ قَالَ قُلْتُ جُعِلْتُ ‏فِدَاکَ یَا أَبَا جَعْفَرٍ وَ هَلْ یَتَکَلَّمُ الْقُرْآنُ فَتَبَسَّمَ ثُمَّ قَالَ رَحِمَ اللَّهُ الضُّعَفَاءَ مِنْ ‏شِیعَتِنَا إِنَّهُمْ أَهْلُ تَسْلِیمٍ ثُمَّ قَالَ نَعَمْ یَا سَعْدُ وَ الصَّلَاةُ تَتَکَلَّمُ وَ لَهَا صُورَةٌ وَ ‏خَلْقٌ تَأْمُرُ وَ تَنْهَى قَالَ سَعْدٌ فَتَغَیَّرَ لِذَلِکَ لَوْنِی وَ قُلْتُ هَذَا شَیْ‏ءٌ لَا أَسْتَطِیعُ ‏أَنَا أَتَکَلَّمُ بِهِ فِی النَّاسِ فَقَالَ أَبُو جَعْفَرٍ وَ هَلِ النَّاسُ إِلَّا شِیعَتُنَا فَمَنْ لَمْ ‏یَعْرِفِ الصَّلَاةَ فَقَدْ أَنْکَرَ حَقَّنَا ثُمَّ قَالَ یَا سَعْدُ أُسْمِعُکَ کَلَامَ الْقُرْآنِ قَالَ سَعْدٌ ‏فَقُلْتُ بَلَى صَلَّى اللَّهُ عَلَیْکَ فَقَالَ‏ إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهى‏ عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکَرِ ‏وَ لَذِکْرُ اللَّهِ أَکْبَرُ فَالنَّهْیُ کَلَامٌ وَ الْفَحْشَاءُ وَ الْمُنْکَرُ رِجَالٌ وَ نَحْنُ ذِکْرُ اللَّهِ وَ ‏نَحْنُ أَکْبَرُ.‏

سعد خفاف گوید امام باقر علیه السّلام فرمودند: اى سعد قرآن را بیاموزید ‏زیرا قرآن در بهترین صورتها که مردم دیده‏اند روز قیامت بیاید و مردم در یک صد ‏و بیست هزار صف هستند که هشتاد هزار آن صفها از امت محمد است و ‏چهل هزار صف از امتهاى دیگر، پس بصورت مردى در برابر صف مسلمانان ‏درآید و آنها به او نظر کنند و گویند: معبودى جز خداى بردبار و کریم نیست، ‏همانا این مردى از مسلمانان است که به سیما و صفت او را بشناسیم جز اینکه ‏او درباره قرآن کوشاتر از ما بوده و از این رو درخشندگى و زیبائى و روشنى ‏بیشترى به او داده شده که به ما داده نشده؛ سپس از آنها بگذرد تا در برابر صف ‏شهیدان قرار گیرد، شهداء بر او نظر کنند و گویند: معبودى جز خداى پروردگار ‏مهربان نیست، این مرد از شهیدان است که ما او را به سیما و صفت بشناسیم ‏جز اینکه او از شهیدان در دریا است و از اینجا به او زیبائى و برترى داده‏اند و ‏به ما نداده‏اند؛ فرمود: پس بگذرد تا به صورت شهیدى در برابر صف شهیدان‏ دریا ‏رسد؛ پس آنان به او نگاه کنند و شگفتی آنها بسیار گردد و گویند: این از ‏شهیدان دریاست که ما او را به علامت و صفت بشناسیم جز اینکه آن ‏جزیره که این (مرد) در آن شهید شده هولناکتر از جزیره‏اى که ما در آن گرفتار ‏شدیم بوده و روى این جهت است که به او درخشندگى و زیبائى و روشنى بیشترى ‏از ما داده‏اند، پس از آنان نیز بگذرد تا به صف پیمبران و مرسلین رسد در ‏صورت یک پیمبر مرسل، پس پیمبران و مرسلین به او نگاه کنند و تعجبشان از ‏دیدن او بسیار گردد و گویند: معبودى جز خداى بردبار کریم نیست به راستى این ‏پیمبر مرسلى است که ما او را به نشانى و وصفش بشناسیم جز اینکه به او برترى ‏بسیارى داده شده. فرمود: پس همگى گرد آیند و خدمت رسول خدا آیند و از ‏او بپرسند که اى محمد (ص) این کیست؟ به آنها فرماید: آیا او را نمى‏شناسید؟ ‏گویند: ما او را نشناسیم (جز اینکه معلوم است که) او از آنهائیست که خدا ‏بر او خشم نکرده. پس رسول خدا (ص) فرماید: این حجت خدا است بر ‏خلقش پس سلام کند و بگذرد تا به صف فرشتگان رسد به صورت فرشته‏اى، پس ‏فرشتگان به او نظر افکنند و سخت در شگفت روند و چون برترى او را ببینند ‏بر آنها گران آید و گویند: پروردگار ما متعالى و مقدس است این بنده‏ایست از ‏فرشتگان که او را به نشانى و وصفش بشناسیم جز اینکه او از نظر مقام و مرتبه ‏نزدیک‌ترین فرشتگان است نزد خداى عز و جل و از این جهت نور و جمالى دارد ‏که ما نداریم. پس بگذرد تا به درگاه رب العزة تبارک و تعالى رسد و پاى عرش ‏به سجده در افتد، خداى تعالى او را ندا کند: اى حجت من در زمین و اى ‏سخن راست و گویایم سربردار و بخواه تا به تو داده شود و شفاعت کن تا ‏شفاعتت پذیرفته شود، پس سربردارد و خداى تبارک و تعالى به او فرماید: بندگان ‏مرا (نسبت به خود) چگونه دیدى؟ عرض کند: بار پروردگارا برخى از ایشان مرا ‏نگهدارى کردند و محفوظ داشتند و چیزى از مرا ضایع نکردند و برخى از ایشان مرا ‏ضایع کردند و حق مرا (بر خود) سبک شمردند و مرا تکذیب کردند با اینکه من حجت ‏تو بر تمامى بندگانت بودم؟ پس خداى تبارک و تعالى فرماید: بعزت و جلال ‏خودم و مقام والایم سوگند امروز بهترین ثواب را به تو دهم و دردناکترین کیفر را ‏بخاطر تو دهم. فرمود: پس قرآن در صورت دیگرى برگردد. (سعد خفاف) ‏گوید من عرض کردم: در چه صورتى بازگردد اى ابا جعفر؟ فرمود: در صورت ‏مردى رنگ پریده و متغیر که اهل محشر او را ببینند، پس بیاید نزد مردى از ‏شیعیان ما که او را مى‏شناخته و بدان با مخالفین بحث می‌کرده و در برابرش ‏بایستد و به او گوید: مرا نمى‏شناسى؟ آن مرد به او نگاه کند و گوید: اى بنده ‏خدا من تو را نشناسم پس بدان صورت که در خلقت اولیه بوده است بازگردد ‏و گوید: مرا نشناسى؟ گوید: چرا. پس قرآن گوید: منم که تو را به شب بیدارى ‏کشیدم و در زندگیت تو را به رنج انداختم، درباره من ناهنجار شنیدى و رانده ‏و گفتار شدى، آگاه باش که همانا هر تاجرى سود خود را دریافت کند و من ‏امروز پشتیبان و پشت سرت هستم فرمود: پس او را به سوى پروردگار تبارک و ‏تعالى برد و گوید: پروردگارا پروردگارا بنده تو است و تو به او داناترى که رنج‌کش ‏درباره من بود و مواظب بر من بود، بخاطر من (با دشمنانم) دشمنى می‌کرد و ‏دوستى و خشمش درباره من بود، پس خداى عز و جل فرماید: بنده‏ام را وارد ‏بهشتم کنید و از جامه‏هاى بهشتى به او بپوشانید و تاج بر سرش نهید و چون با ‏او چنین کنند او را به قرآن نشان دهند و گویند: آیا به آنچه درباره دوستت رفتار ‏شد خشنود شدى؟ گوید: بار پروردگارا من این را کم شمرم خیر را درباره‏اش ‏زیاد کن. خداوند فرماید: به عزت و جلال و ارتفاع مقامم سوگند امروز به او و هر ‏که در پایه اوست پنج چیز افزون کنم، آگاه باش که ایشان جوانانى باشند که ‏پیر نشوند و تندرستانى باشند که بیمار نگردند و توانگرانى باشند که نادار ‏نشوند و خورسندانى باشند که غمگین نشوند و زنده‏هائى باشند که نمیرند. ‏سپس (امام باقر علیه السّلام) این آیه را خواند: «نچشند در آن مرگ را جز ‏همان مرحله نخستین» (سوره دخان آیه ٥٦). (سعد) گوید: عرض کردم: فدایت ‏گردم اى ابا جعفر آیا قرآن نیز سخن گوید؟ حضرت لبخندى زد و فرمود: خدا ‏رحمت کند شیعیان ساده دل ما را که اهل تسلیم هستند (و به سخنان ما گردن ‏نهند) سپس فرمود: آرى اى سعد نماز هم سخن گوید و صورتى و خلقنى دارد، ‏فرمان می‌دهد قدغن کند. سعد گوید: از این سخن رنگ من گشت و گفتم: ‏این (دیگر) چیزى است که من نمیتوانم میان مردم بگویم؟ حضرت باقر علیه ‏السّلام فرمود: آیا مردم جز همان شیعیان ما هستند پس هر که نماز را نشناسد ‏حق ما را منکر شده. سپس فرمود: اى سعد من کلام قرآن را (هم اکنون) بگوش ‏تو برسانم؟ سعد گوید: عرض کردم: بلى رحمت خدا بر شما باد؛ فرمود: «همانا نماز ‏باز می‌دارد از فحشاء (ناشایست) و منکر (ناپسند) و هر آینه ذکر (یاد) خدا ‏بزرگتر است» (سوره عنکبوت آیه ٤٥) پس نهى (که همان باز داشتن می‌باشد) ‏سخن است و فحشاء و منکر مردانى هستند و مائیم ذکر خدا و ما بزرگ‌تریم.‏

الکافی (ط – ‏الإسلامیة)، ج‏ ٢، ص ‏‏‏‏٥٩٦، ح ١‏


وَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص):
 فَإِذَا الْتَبَسَتْ عَلَیْکُمْ الْأُمُورُ کَقِطَعِ اللَّیْلِ الْمُظْلِمِ ‏فَعَلَیْکُمْ بِالْقُرْآنِ فَإِنَّهُ شَافِعٌ مُشَفَّعٌ وَ شَاهِدٌ مُصَدَّقٌ مَنْ جَعَلَهُ أَمَامَهُ قَادَهُ إِلَى ‏الْجَنَّةِ وَ مَنْ جَعَلَهُ خَلْفَهُ سَاقَهُ إِلَى النَّارِ وَ هُوَ أَوْضَحُ دَلِیلٍ إِلَى خَیْرِ سَبِیلٍ مَنْ ‏قَالَ بِهِ صُدِّقَ وَ مَنْ عَمِلَ بِهِ وُفِّقَ وَ مَنْ حَکَمَ بِهِ عَدَلَ وَ مَنْ أَخَذَ بِهِ أُجِرَ.‏

رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله فرمودند: پس هر گاه آشوب‌ها مانند شب تار شما را فرا گرفت به قرآن رو آورید زیرا آن است شفیعى که شفاعتش پذیرفته است و شاهدی است که گفتارش مورد قبول است. هر که آن را پیشواى خود ‏قرار دهد به بهشت رهبرى کند و هر که آن را پشت سر خود قرار ‏دهد به آتش کشاند و قرآن واضح‌ترین راهنمائى است که به بهترین راهها راهنمائى کند، هر که به قرآن سخن گوید راست گوید و هر کس به آن عمل کند موافقت می‌شود و کسى که حکم ‏کردن خود را مبنى بر آن قرار دهد به عدالت حکم کرده و کسی که آن را ‏بگیرد به او پاداش داده می‌شود.

أعلام الدین فی صفات ‏المؤمنین، ص ١٠٢‏


شفاعت- بهشت- دوزخ

قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص): أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّکُمْ فِی ‏دَارِ هُدْنَةٍ وَ أَنْتُمْ عَلَى ظَهْرِ سَفَرٍ وَ السَّیْرُ بِکُمْ سَرِیعٌ وَ قَدْ رَأَیْتُمُ اللَّیْلَ وَ ‏النَّهَارَ وَ الشَّمْسَ وَ الْقَمَرَ یُبْلِیَانِ کُلَّ جَدِیدٍ وَ یُقَرِّبَانِ کُلَّ بَعِیدٍ وَ یَأْتِیَانِ ‏بِکُلِّ مَوْعُودٍ فَأَعِدُّوا الْجَهَازَ لِبُعْدِ الْمَجَازِ قَالَ فَقَامَ الْمِقْدَادُ بْنُ الْأَسْوَدِ فَقَالَ ‏یَا رَسُولَ اللَّهِ وَ مَا دَارُ الْهُدْنَةِ قَالَ دَارُ بَلَاغٍ وَ انْقِطَاعٍ فَإِذَا الْتَبَسَتْ عَلَیْکُمُ ‏الْفِتَنُ کَقِطَعِ اللَّیْلِ الْمُظْلِمِ فَعَلَیْکُمْ بِالْقُرْآنِ فَإِنَّهُ شَافِعٌ مُشَفَّعٌ وَ مَاحِلٌ ‏مُصَدَّقٌ‏ وَ مَنْ جَعَلَهُ أَمَامَهُ قَادَهُ إِلَى الْجَنَّةِ وَ مَنْ جَعَلَهُ خَلْفَهُ سَاقَهُ إِلَى النَّارِ وَ ‏هُوَ الدَّلِیلُ یَدُلُّ عَلَى خَیْرِ سَبِیلٍ وَ هُوَ کِتَابٌ فِیهِ تَفْصِیلٌ وَ بَیَانٌ وَ تَحْصِیلٌ ‏وَ هُوَ الْفَصْلُ.

رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله فرمودند: اى مردم شما اکنون در دنیا و خانه ‏سازش و صلح هستید و شما در سر راه سفر هستید و بشتاب شما را خواهند ‏برد و شما مى‏نگرید که شب و روز و خورشید و ماه، هر تازه‏اى را کهنه کنند و ‏هر دورى را نزدیک سازند و هر وعده‏اى را به سر رسانند، پس اسباب و وسائل ‏زیادى فراهم کنید براى اینکه گذرگاه درازى در پیش است. فرمود: پس مقداد بن ‏اسود برخاست و عرضکرد: اى رسول خدا خانه‏ سازش یعنى چه؟ فرمود: ‏خانه‏اى که رساننده است (کردار انسان را به او می‌رسانند) و جداکننده (یعنى انسان را از علائق ‏دنیا جدا کند) پس هر گاه آشوب‌ها چون شب تار شما را فرا گرفت به قرآن رو آورید زیرا آن است شفیعى که شفاعتش پذیرفته است و گزارش دهنده از بدی‌هاست که گفته‏اش تصدیق شود؛ هر که آن را پیشواى خود ‏قرار دهد به بهشت رهبرى کند و هر که آن را پشت سر خود قرار ‏دهد به آتش کشاند.‏

الکافی (ط – ‏الإسلامیة)، ج‏ ٢، ص ‏‏‏‏٥٩٨، ح ٢- وسائل ‏الشیعة، ج ‏٦، ص ‏‏‏‏١٧١، ح ٧٦٥٧‏


درجات بهشت

قَالَ مُوسَى بْنَ جَعْفَرٍ (ع):‏ إِنَّ دَرَجَاتِ الْجَنَّةِ عَلَى قَدْرِ آیَاتِ الْقُرْآنِ یُقَالُ ‏لَهُ اقْرَأْ وَ ارْقَهْ فَیَقْرَأُ ثُمَّ یَرْقَى.‏

امام کاظم علیه السّلام فرمودند: مراتب و درجات بهشت به تعداد آیات قرآن است به او گفته می‌شود بخوان و بالا ‏برو؛ پس می‌خواند و بالا می‌رود.‏

وسائل الشیعة، ج ‏٦، ‏ص ١٨٧، ح ٧٦٨٩‏


عَنِ النَّبِیِّ (ص) قَالَ:
 یُقَالُ لِصَاحِبِ الْقُرْآنِ اقْرَأْ وَ ارْقَهْ وَ رَتِّلْ کَمَا کُنْتَ تُرَتِّلُ ‏فِی الدُّنْیَا فَإِنَّ مَنْزِلَکَ عِنْدَ آخِرِ آیَةٍ تَقْرَؤُهَا.‏

رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله فرمودند: به کسی که قرآن می‌داند گفته می‌شود: بخوان و بالا ‏برو و با ترتیل بخوان هـمـچـنـان کـه در دنـیـا بـا تـرتیل می‌خواندی، زیرا منزلت و ‏جایگاه تو در آخرین آیه‌ای است که می‌خوانده‌ای.‏

وسائل الشیعة، ج ‏٦، ‏ص ١٩١، ح ٧٧٠٣‏


عَنِ الصَّادِقِ (ع) فِی حَدِیثٍ أَنَّهُ قَالَ:
 عَلَیْکُمْ بِتِلَاوَةِ الْقُرْآنِ، فَإِنَّ دَرَجَاتِ ‏الْجَنَّةِ عَلَى عَدَدِ آیَاتِ الْقُرْآنِ، فَإِذَا کَانَ یَوْمُ الْقِیَامَةِ یُقَالُ لِقَارِئِ الْقُرْآنِ اقْرَأْ ‏وَ ارْقَ فَکُلَّمَا قَرَأَ آیَةً یَرْقَى دَرَجَةً.‏

امام صادق علیه السّلام فرمودند: بر شما باد تلاوت قرآن؛ پس همانا درجات بهشت به عدد آیات قرآن است پس در روز قیامت به قاری قرآن گفته می‌شود بخوان و بالا رو، پس ‏می‌خواند و درجه‌اش بالا می‌رود.

وسائل الشیعة، ج ‏٦، ‏ص ١٨٩، ح ٧٦٩٦‏


درجات بهشت

قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص): أَنَّ الْقُرْآنَ یَأْتِی یَوْمَ الْقِیَامَةِ بِالرَّجُلِ ‏الشَّاحِبِ یَقُولُ لِرَبِّهِ عَزَّ وَ جَلَّ یَا رَبِّ هَذَا أَظْمَأْتُ نَهَارَهُ وَ أَسْهَرْتُ لَیْلَهُ وَ ‏قَوَّیْتُ فِی رَحْمَتِکَ طَمَعَهُ وَ فَسَّحْتُ فِی مَغْفِرَتِکَ أَمَلَهُ فَکُنْ عِنْدَ ظَنِّی فِیکَ وَ ‏ظَنِّهِ. یَقُولُ اللَّهُ تَعَالَى أَعْطُوهُ الْمُلْکَ بِیَمِینِهِ وَ الْخُلْدَ بِشِمَالِهِ وَ اقْرِنُوهُ بِأَزْوَاجِهِ ‏مِنَ الْحُورِ الْعِینِ وَ اکْسَوْا وَالِدَیْهِ حُلَّةً لَا یَقُومُ لَهَا الدُّنْیَا بِمَا فِیهَا فَیَنْظُرُ إِلَیْهِمَا ‏الْخَلَائِقُ فَیُعَظِّمُونَهُمَا وَ یَنْظُرَانِ إِلَى أَنْفُسِهِمَا فَیَعْجَبَانِ مِنْهَا فَیَقُولَانِ یَا رَبَّنَا ‏أَنَّى لَنَا هَذِهِ وَ لَمْ تَبْلُغْهَا أَعْمَالُنَا فَیَقُولُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ وَ مَعَ هَذَا تَاجُ الْکَرَامَةِ ‏لَمْ یَرَ مِثْلَهُ الرَّاءُونَ وَ لَمْ یَسْمَعْ بِمِثْلِهِ السَّامِعُونَ وَ لَا یَتَفَکَّرُ فِی مِثْلِهِ ‏الْمُتَفَکِّرُونَ فَیُقَالُ هَذَا بِتَعْلِیمِکُمَا وَلَدَکُمَا الْقُرْآنَ وَ بِتَصْیِیرِکُمَا إِیَّاهُ بِدِینِ ‏الْإِسْلَامِ وَ بِرِیَاضَتِکُمَا إِیَّاهُ عَلَى حُبِّ مُحَمَّدٍ رَسُولِ اللَّهِ وَ عَلِیٍّ وَلِیِّ اللَّهِ ‏صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیْهِمَا وَ تَفْقِیهِکُمَا إِیَّاهُ بِفِقْهِهِمَا لِأَنَّهُمَا اللَّذَانِ لَا یَقْبَلُ اللَّهُ ‏لِأَحَدٍ عَمَلًا إِلَّا بِوَلَایَتِهِمَا وَ مُعَادَاةِ أَعْدَائِهِمَا وَ إِنْ کَانَ مَا بَیْنَ الثَّرَى إِلَى ‏الْعَرْشِ ذَهَباً یَتَصَدَّقُ بِهِ فِی سَبِیلِ اللَّهِ فَتِلْکَ الْبِشَارَاتُ الَّتِی یُبَشِّرُونَ بِهَا وَ ‏ذَلِکَ قَوْلُهُ عَزَّ وَ جَلَّ وَ بُشْرى‏ لِلْمُؤْمِنِینَ شِیعَةِ مُحَمَّدٍ وَ عَلِیٍّ وَ مَنْ تَبِعَهُمَا ‏مِنْ أَخْلَافِهِمْ وَ ذَرَارِیِّهِم

رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله فرمودند: قرآن روز قیامت، مردی لاغر و رنگ­ پریده را می‌­آورد و به پروردگار خویش عزوجل می‌گوید این شخص کسی است که من روزش را با تشنگی و شبش را به بیداری گرفته بودم و طمع او را به رحمت تو قوی کرده بودم و آرزویش را به مغفرت تو گسترده بودم، پس براساس گمان من و گمان او به تو، درباره‌اش ‏‏عمل کن. خدا می‌­فرماید: ملک را به دست راستش و جاودانگی را، به دست چپش قرار دهید و حورالعین را به ازدواج او درآورید و پدر و مادرش را زیوری دهید که تمام دنیا و آن چه در آن است به ارزش آن نباشد. پس همه به پدر و مادر این فرد می‌­نگرند و منزلت آن دو را عظیم می‌شمرند. این پدر و مادر به خود نگریسته و از مقام خویش در شگفتی فرو رفته و می‌­پرسند: پروردگارا، این عظمتی که ما به آن دست یافته‌­ایم از کجاست در حالی که اینها در اعمال ما نرسیده؟ خدای عزوجل می‌­فرماید و با این تاج کرامت نمی‌بیند مثل آن را بینندگان و نمی‌شنود مانند آن را شنوندگان و فکر نمی‌کند مثل آن را متفکران. پس گفته می‌شود: این عظمت به سبب آموختن قرآن به فرزندتان و تربیت او برای دین اسلام و به زحمت شما دو در راه محبت محمد رسول خدا و علی ولی خدا صلوات الله علیهما می‌باشد و آموختن علم آن دو برای اینکه خداوند قبول نمی‌کند از کسی عملی را مگر به ولایت آن دو و دشمنی با دشمنان آن دو هرچند آنچه بین خاک تا عرش است طلا صدقه دهد در راه خدا پس به آن بشارت داده در گفتار خدای عز و جل «و بشارت بده به مومنین شیعه محمد و علی و کسی که پیروی می‌کند آن دو را از پیشینیان و فرزندان آنها.»

بحار الأنوار (ط – بیروت)، ‏ج‏٨٩، ص ‏‏٣١، ح ٣٤‏


عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ (ع) قَالَ:
 مَنْ قَرَأَ الْقُرْآنَ وَ هُوَ شَابٌّ مُؤْمِنٌ اخْتَلَطَ الْقُرْآنُ ‏بِلَحْمِهِ وَ دَمِهِ وَ جَعَلَهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ مَعَ السَّفَرَةِ الْکِرَامِ الْبَرَرَةِ وَ کَانَ الْقُرْآنُ ‏حَجِیزاً عَنْهُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ یَقُولُ یَا رَبِّ إِنَّ کُلَّ عَامِلٍ قَدْ أَصَابَ أَجْرَ عَمَلِهِ غَیْرَ ‏عَامِلِی فَبَلِّغْ بِهِ أَکْرَمَ عَطَایَاکَ قَالَ‏ فَیَکْسُوهُ اللَّهُ الْعَزِیزُ الْجَبَّارُ حُلَّتَیْنِ مِنْ حُلَلِ ‏الْجَنَّةِ وَ یُوضَعُ عَلَى رَأْسِهِ تَاجُ الْکَرَامَةِ ثُمَّ یُقَالُ لَهُ هَلْ أَرْضَیْنَاکَ فِیهِ فَیَقُولُ ‏الْقُرْآنُ یَا رَبِّ قَدْ کُنْتُ أَرْغَبُ لَهُ فِیمَا هُوَ أَفْضَلُ مِنْ هَذَا فَیُعْطَى الْأَمْنَ ‏بِیَمِینِهِ وَ الْخُلْدَ بِیَسَارِهِ ثُمَّ یَدْخُلُ الْجَنَّةَ فَیُقَالُ لَهُ اقْرَأْ وَ اصْعَدْ دَرَجَةً ثُمَّ یُقَالُ ‏لَهُ هَلْ بَلَّغْنَا بِهِ وَ أَرْضَیْنَاکَ فَیَقُولُ نَعَمْ قَالَ وَ مَنْ قَرَأَهُ کَثِیراً وَ تَعَاهَدَهُ بِمَشَقَّةٍ ‏مِنْ شِدَّةِ حِفْظِهِ أَعْطَاهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ أَجْرَ هَذَا مَرَّتَیْنِ.‏

امام صادق علیه السّلام فرمودند: هر که در حال جوانى قرآن بخواند و با ایمان ‏هم باشد قرآن با گوشت و خونش بیامیزد و خداى عز و جل او را با فرشتگان ‏پیغام برنده و نیک‌رفتارش رفیق کند و قرآن براى او در روز قیامت پرده و مانعى ‏از آتش باشد و گوید: بار پروردگارا هر کارگرى به مزد کار خویشتن رسیده جز کارگر ‏من، پس گرامى‏ترین عطاهاى خود را به او برسان، فرمود: پس خداى عزیز و جبار ‏دو جامه از جامه‏هاى بهشتى به او بپوشاند و بر سرش تاج کرامت نهاده شود، ‏سپس به قرآن گفته شود: آیا ما تو را درباره این شخص خشنود کردیم؟ قرآن ‏گوید: بار پروردگارا من برتر از این درباره او میل داشتم، پس نامه امان (از ‏دوزخ را) بدست راستش دهند و فرمان جاویدان ماندن در بهشت را در دست ‏چپش گذارند و وارد بهشت گردد، پس به او گفته شود: بخوان (قرآن را) و ‏یکدرجه بالا برو. سپس به قرآن گویند: آیا آنچه تو خواستى به او رساندیم و تو را ‏خشنود کردیم؟ گوید: آرى، حضرت فرمود: هر کس قرآن را بسیار بخواند و با ‏اینکه حفظ آن (بر او) دشوار است آن را بذهن خویش بسپارد خداى عز و ‏جل دو بار پاداش آن را به او بدهد.‏

الکافی (ط – ‏الإسلامیة)، ج‏ ٢، ص ‏‏‏‏٦٠٣، ح ٤‏- وسائل الشیعة، ج ‏٦، ‏ص ١٧٧، ح ٧٦٧٠


قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص):‏
 اقْرَءُوا الْقُرْآنَ وَ اسْتَظْهِرُوهُ فَإِنَّ اللَّهَ تَعَالَى لَا یُعَذِّبُ ‏قَلْباً وَعَى الْقُرْآنَ.‏

رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله فرمودند: قرآن بخوانید و آن را پشتیبان خود سازید پس همانا خداى متعال قلبى را ‏که قرآن را در خود داشته باشد عذاب نمى‏کند.‏

مستدرک الوسائل و مستنبط ‏المسائل، ج‏ ٤، ص ‏‏٢٤٥، ح ‏‏٤٦٠٨‏


قیامت

قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص):‏ ما مِن عَینٍ فاضَت مِن قِراءةِ القرآنِ إلاّ قَرَّتْ یَومَ القِیامَةِ.‏

رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله فرمودند: هیچ دیده ای نیست که از خواندن قرآن اشکش سرازیر ‏شود مگر این که روز قیامت روشن شود.‏

میزان الحکمه جلد ١٠ ‏حدیث ١٦٥٤٤‏


قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ (ع) قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص):
 أَنَا أَوَّلُ وَافِدٍ عَلَى الْعَزِیزِ الْجَبَّارِ یَوْمَ ‏الْقِیَامَةِ وَ کِتَابُهُ وَ أَهْلُ بَیْتِی ثُمَّ أُمَّتِی ثُمَّ أَسْأَلُهُمْ مَا فَعَلْتُمْ بِکِتَابِ اللَّهِ وَ ‏بِأَهْلِ بَیْتِی.‏

رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله فرمودند: من نخستین کسى ‏هستم که روز قیامت بر خداى عزیز جبار وارد شوم با کتابش و اهل بیتم، سپس ‏امتم. (وارد شوند) پس از ایشان بپرسم چه کردید با کتاب خدا و اهل بیت من؟

الکافی (ط – ‏الإسلامیة)، ج‏ ٢، ص ‏‏‏‏٦٠٠، ح ٤‏-وسائل الشیعة، ج ‏٦، ‏ص ١٧٠، ح ٧٦٥٣‏


دوزخ

قَالَ النَّبِیُّ (ص) فِی وَصِیَّتِهِ: یَا عَلِیُّ إِنَّ فِی جَهَنَّمَ رَحًى مِنْ حَدِیدٍ تُطْحَنُ بِهَا ‏رُءُوسُ الْقُرَّاءِ وَ الْعُلَمَاءِ الْمُجْرِمِین‏.

رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله فرمودند: در دوزخ آسیابی آهنی است که با آن سرهای قاریان ‏و علمای گناه‌کار آرد می‌شود.‏

مستدرک الوسائل و ‏مستنبط المسائل، ج‏ ٤، ‏ص ٢٤٩، ح ٤٦١٦‏


عَنِ النَّبِیِّ (ص) قَالَ:
 إِنَّ فِی جَهَنَّمَ وَادِیاً یَسْتَغِیثُ أَهْلُ النَّارِ کُلَّ یَوْمٍ سَبْعِینَ ‏أَلْفَ مَرَّةٍ مِنْهُ – إِلَى أَنْ قَالَ- فَقِیلَ لَهُ لِمَنْ یَکُونُ هَذَا الْعَذَابُ قَالَ لِشَارِبِ الْخَمْرِ ‏مِنْ أَهْلِ الْقُرْآنِ وَ تَارِکِ الصَّلَاةِ.‏

رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله فرمودند: همانا در دوزخ وادی‌ای است که اهل آتش در آن هر روز هفتاد هزار بار از آن کمک می‌خواهند – تا آنکه فرمود- پس گفته شد به چه کسی این عذاب است؟ فرمود به شراب‌خوار از اهل قرآن و تارک نماز.

وسائل الشیعة، ج ‏٦، ‏ص ١٨٤، ح ٧٦٨٤‏


آموزش قرآن در برزخ

عَنْ حَفْصٍ قَالَ سَمِعْتُ مُوسَى بْنَ جَعْفَرٍ (ع) یَقُولُ: لِرَجُلٍ أَ تُحِبُّ الْبَقَاءَ فِی ‏الدُّنْیَا فَقَالَ نَعَمْ فَقَالَ وَ لِمَ قَالَ لِقِرَاءَةِ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ فَسَکَتَ عَنْهُ فَقَالَ لَهُ ‏بَعْدَ سَاعَةٍ یَا حَفْصُ مَنْ مَاتَ مِنْ أَوْلِیَائِنَا وَ شِیعَتِنَا وَ لَمْ یُحْسِنِ الْقُرْآنَ عُلِّمَ ‏فِی قَبْرِهِ لِیَرْفَعَ اللَّهُ بِهِ مِنْ دَرَجَتِهِ فَإِنَّ دَرَجَاتِ الْجَنَّةِ عَلَى قَدْرِ آیَاتِ الْقُرْآنِ ‏یُقَالُ لَهُ اقْرَأْ وَ ارْقَ فَیَقْرَأُ ثُمَّ یَرْقَى.

حفص گوید از حضرت موسى بن جعفر علیهما السلام شنیدم که به مردى ‏می‌فرمود: آیا ماندن در دنیا را دوست دارى؟ عرضکرد: آرى، فرمود: براى چه؟ ‏عرضکرد: براى خواندن‏ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ، حضرت سکوت فرمود و پس از ‏ساعتى به من فرمود: اى حفص هر که از دوستان و شیعیان ما بمیرد و قرآن را ‏خوب نداند در قبر به او یاد دهند تا خداوند بدان وسیله درجه‏اش را بالا برد زیرا ‏درجات بهشت برابر با آیات قرآن است به او گفته شود: بخوان و بالا رو، پس ‏می‌خواند و بالا می‌رود.

الکافی (ط – ‏الإسلامیة)، ج‏ ٢، ص ‏‏‏‏٦٠٦، ح ١٠‏- وسائل الشیعة، ج ‏٦، ص ‏‏٢٢٤، ح ٧٧٩٠

برچسب‌ها

نویسنده

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دسته‌ها

آخرین مقالات

اطلاعات تماس

  • تهران، خیابان رجایی، 18 متری تختی، کوچه 57، پلاک7
  • 09124142741
  • mahdiyar1984@gmail.com