به سایت هیئت نبی اکرم (ص) خوش آمدید.

آدرس:

تهران.محله تختی.خیابان رجایی.خیابان ابریشم. خیابان تختی.کوچه57 .پلاک 7

تلفن تماس:

09124142741

ایمیل:

info@nabieakram.ir

اهمیت حفظ قرآن و پاداش پدر و مادر حافظ قرآن

اهمیت حفظ قرآن و پاداش پدر و مادر حافظ قرآن

سخنرانی در مورد اهمیت حفظ قرآن و پاداش پدر و مادر حافظ قرآن توسط آقای بهرام محسنی نسب در هیأت نبی اکرم (ص) در تاریخ ۹۸/۰۹/۲۹

 

 

دانلود فایل صوتی

 

احادیث بیان شده در سخنرانی:

عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (ع) قَالَ: الْحَافِظُ لِلْقُرْآنِ الْعَامِلُ بِهِ مَعَ السَّفَرَةِ الْكِرَامِ الْبَرَرَةِ.‏

امام صادق عليه السّلام فرمود: حافظ قرآن و عمل‏كننده به آن، همنشين با ‏فرشتگان كرام و شايسته حضرت حق مى‏شود.‏ (شاید منظور از حافظ قرآن حفظ کننده شئون قرآن باشد و برپا کننده قرآن در وجود خود باشد.)

الكافي (ط – ‏الإسلامية)، ج‏ 2، ص ‏‏‏‏603، ح 2‏-وسائل الشيعة، ج ‏6، ‏ص 176، ح 7667‏

قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص):‏ مَن أعطاهُ اللّه ُحِفظَ كتابِهِ فَظَنَّ أنَّ أحَدا اُعطيَ أفضَلَ مِمّا اُعطيَ فقد غَمَطَ ‏أفضَلَ النِّعمَةِ

رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله فرمودند: هر كه خدا نعمت حفظ كتاب خود را به او عطا كند ‏و آن كس گمان كند كـه بـه ديگران نعمتي بزرگتر از اين نعمت داده شده، بي‌گمان نسبت به بزرگ‌ترين نعمت تحقير و ناسپاسي روا داشته است.‏

میزان الحکمه جلد 10 ‏حدیث 16472‏

قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص): عَدَدُ دَرَجِ الْجَنَّةِ عَدَدُ آيِ الْقُرْآنِ فَإِذَا دَخَلَ صَاحِبُ ‏الْقُرْآنِ الْجَنَّةَ قِيلَ لَهُ اقْرَأْ وَ ارْقَ لِكُلِّ آيَةٍ دَرَجَةٌ فَلَا تَكُونُ فَوْقَ حَافِظِ الْقُرْآنِ ‏دَرَجَةٌ.‏

رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله فرمودند: شماره درجات بهشت به اندازه شماره‏هاى آيات قرآن است. پس ‏چون يكى از اهل قرآن وارد بهشت شود، به او گفته مى‏شود: بخوان و بالا بيا، ‏براى هر آيه يك درجه؛ پس بالاتر از جايگاه حافظ قرآن درجه‏اى نيست.‏

مستدرك الوسائل و مستنبط ‏المسائل، ج‏ 4، ص ‏‏231، ح ‏‏4567‏

قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص):‏ مَنْ قَرَأَ الْقُرْآنَ حَتَّى يَسْتَظْهِرَهُ وَ يَحْفَظَهُ أَدْخَلَهُ اللَّهُ الْجَنَّةَ وَ ‏شَفَّعَهُ فِي عَشَرَةٍ مِنْ أَهْلِ بَيْتِهِ كُلُّهُمْ قَدْ وَجَبَتْ لَهُمُ النَّارُ. ‏

رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله فرمودند: هر که قرآن را چنان بخواند که آن را به خاطر بسپارد و از یاد نبرد خداوند او را وارد بهشت کند و در مورد ده نفر از خانواده‌اش ‏‏که در اثر گناهان آتش بر همه آنان لازم شده است او را شفیع آنان گرداند.

وسائل الشيعة، ج ‏6، ‏ص 169، ح 7649‏

قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ (ع): مَنْ نَسِيَ سُورَةً مِنَ الْقُرْآنِ مُثِّلَتْ لَهُ ‏فِي صُورَةٍ حَسَنَةٍ وَ دَرَجَةٍ رَفِيعَةٍ فِي الْجَنَّةِ فَإِذَا رَآهَا قَالَ مَا أَنْتِ مَا أَحْسَنَكِ ‏لَيْتَكِ لِي فَيَقُولُ أَ مَا تَعْرِفُنِي أَنَا سُورَةُ كَذَا وَ كَذَا وَ لَوْ لَمْ تَنْسَنِي رَفَعْتُكَ إِلَى ‏هَذَا.‏

حضرت صادق عليه السلام فرمود: هر كه سوره‏اى از قرآن را فراموش كند آن ‏سوره در بهشت بصورتى زيبا و مقامى بلند در برابرش نمودار گردد و چون او را ‏ببيند گويد: تو كيستى؟ وه كه چه اندازه زيبائى كاش تو برای من بودى؟ گويد: ‏آيا مرا نشناسى؟ من فلان سوره‏ام و اگر تو مرا فراموش نكرده‏ بودى به اين درجه تو ‏را مي‌رساندم؟

الكافي (ط – ‏الإسلامية)، ج‏ 2، ص ‏‏‏‏607، ح 2‏- وسائل الشيعة، ج ‏6، ‏ص 193، ح 7709

—————————

عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (ع) قَالَ: مَنْ قَرَأَ الْقُرْآنَ وَ هُوَ شَابٌّ مُؤْمِنٌ اخْتَلَطَ الْقُرْآنُ ‏بِلَحْمِهِ وَ دَمِهِ وَ جَعَلَهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ مَعَ السَّفَرَةِ الْكِرَامِ الْبَرَرَةِ وَ كَانَ الْقُرْآنُ ‏حَجِيزاً عَنْهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ يَقُولُ يَا رَبِّ إِنَّ كُلَّ عَامِلٍ قَدْ أَصَابَ أَجْرَ عَمَلِهِ غَيْرَ ‏عَامِلِي فَبَلِّغْ بِهِ أَكْرَمَ عَطَايَاكَ قَالَ‏ فَيَكْسُوهُ اللَّهُ الْعَزِيزُ الْجَبَّارُ حُلَّتَيْنِ مِنْ حُلَلِ ‏الْجَنَّةِ وَ يُوضَعُ عَلَى رَأْسِهِ تَاجُ الْكَرَامَةِ ثُمَّ يُقَالُ لَهُ هَلْ أَرْضَيْنَاكَ فِيهِ فَيَقُولُ ‏الْقُرْآنُ يَا رَبِّ قَدْ كُنْتُ أَرْغَبُ لَهُ فِيمَا هُوَ أَفْضَلُ مِنْ هَذَا فَيُعْطَى الْأَمْنَ ‏بِيَمِينِهِ وَ الْخُلْدَ بِيَسَارِهِ ثُمَّ يَدْخُلُ الْجَنَّةَ فَيُقَالُ لَهُ اقْرَأْ وَ اصْعَدْ دَرَجَةً ثُمَّ يُقَالُ ‏لَهُ هَلْ بَلَّغْنَا بِهِ وَ أَرْضَيْنَاكَ فَيَقُولُ نَعَمْ قَالَ وَ مَنْ قَرَأَهُ كَثِيراً وَ تَعَاهَدَهُ بِمَشَقَّةٍ ‏مِنْ شِدَّةِ حِفْظِهِ أَعْطَاهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ أَجْرَ هَذَا مَرَّتَيْنِ.‏

– الكافي (ط – ‏الإسلامية)، ج‏ 2، ص ‏‏‏‏603، ح 4‏- وسائل الشيعة، ج ‏6، ‏ص 177، ح 7670

امام صادق عليه السّلام فرمودند: هر كه در حال جوانى قرآن بخواند و با ايمان ‏هم باشد قرآن با گوشت و خونش بياميزد و خداى عز و جل او را با فرشتگان ‏پيغام برنده و نيك‌رفتارش رفيق كند و قرآن براى او در روز قيامت پرده و مانعى ‏از آتش باشد و گويد: بار پروردگارا هر كارگرى به مزد كار خويشتن رسيده جز كارگر ‏من، پس گرامى‏ترين عطاهاى خود را به او برسان، فرمود: پس خداى عزيز و جبار ‏دو جامه از جامه‏هاى بهشتى به او بپوشاند و بر سرش تاج كرامت نهاده شود، ‏سپس به قرآن گفته شود: آيا ما تو را درباره اين شخص خشنود كرديم؟ قرآن ‏گويد: بار پروردگارا من برتر از اين درباره او ميل داشتم، پس نامه امان (از ‏دوزخ را) بدست راستش دهند و فرمان جاويدان ماندن در بهشت را در دست ‏چپش گذارند و وارد بهشت گردد، پس به او گفته شود: بخوان (قرآن را) و ‏يكدرجه بالا برو. سپس به قرآن گويند: آيا آنچه تو خواستى به او رسانديم و تو را ‏خشنود كرديم؟ گويد: آرى، حضرت فرمود: هر كس قرآن را بسيار بخواند و با ‏اينكه حفظ آن (بر او) دشوار است آن را بذهن خويش بسپارد خداى عز و ‏جل دو بار پاداش آن را به او بدهد.‏

 

قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص): أَنَّ الْقُرْآنَ يَأْتِي يَوْمَ الْقِيَامَةِ بِالرَّجُلِ ‏الشَّاحِبِ يَقُولُ لِرَبِّهِ عَزَّ وَ جَلَّ يَا رَبِّ هَذَا أَظْمَأْتُ نَهَارَهُ وَ أَسْهَرْتُ لَيْلَهُ وَ ‏قَوَّيْتُ فِي رَحْمَتِكَ طَمَعَهُ وَ فَسَّحْتُ فِي مَغْفِرَتِكَ أَمَلَهُ فَكُنْ عِنْدَ ظَنِّي فِيكَ وَ ‏ظَنِّهِ. يَقُولُ اللَّهُ تَعَالَى أَعْطُوهُ الْمُلْكَ بِيَمِينِهِ وَ الْخُلْدَ بِشِمَالِهِ وَ اقْرِنُوهُ بِأَزْوَاجِهِ ‏مِنَ الْحُورِ الْعِينِ وَ اكْسَوْا وَالِدَيْهِ حُلَّةً لَا يَقُومُ لَهَا الدُّنْيَا بِمَا فِيهَا فَيَنْظُرُ إِلَيْهِمَا ‏الْخَلَائِقُ فَيُعَظِّمُونَهُمَا وَ يَنْظُرَانِ إِلَى أَنْفُسِهِمَا فَيَعْجَبَانِ مِنْهَا فَيَقُولَانِ يَا رَبَّنَا ‏أَنَّى لَنَا هَذِهِ وَ لَمْ تَبْلُغْهَا أَعْمَالُنَا فَيَقُولُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ وَ مَعَ هَذَا تَاجُ الْكَرَامَةِ ‏لَمْ يَرَ مِثْلَهُ الرَّاءُونَ وَ لَمْ يَسْمَعْ بِمِثْلِهِ السَّامِعُونَ وَ لَا يَتَفَكَّرُ فِي مِثْلِهِ ‏الْمُتَفَكِّرُونَ فَيُقَالُ هَذَا بِتَعْلِيمِكُمَا وَلَدَكُمَا الْقُرْآنَ وَ بِتَصْيِيرِكُمَا إِيَّاهُ بِدِينِ ‏الْإِسْلَامِ وَ بِرِيَاضَتِكُمَا إِيَّاهُ عَلَى حُبِّ مُحَمَّدٍ رَسُولِ اللَّهِ وَ عَلِيٍّ وَلِيِّ اللَّهِ ‏صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِمَا وَ تَفْقِيهِكُمَا إِيَّاهُ بِفِقْهِهِمَا لِأَنَّهُمَا اللَّذَانِ لَا يَقْبَلُ اللَّهُ ‏لِأَحَدٍ عَمَلًا إِلَّا بِوَلَايَتِهِمَا وَ مُعَادَاةِ أَعْدَائِهِمَا وَ إِنْ كَانَ مَا بَيْنَ الثَّرَى إِلَى ‏الْعَرْشِ ذَهَباً يَتَصَدَّقُ بِهِ فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَتِلْكَ الْبِشَارَاتُ الَّتِي يُبَشِّرُونَ بِهَا وَ ‏ذَلِكَ قَوْلُهُ عَزَّ وَ جَلَّ وَ بُشْرى‏ لِلْمُؤْمِنِينَ شِيعَةِ مُحَمَّدٍ وَ عَلِيٍّ وَ مَنْ تَبِعَهُمَا ‏مِنْ أَخْلَافِهِمْ وَ ذَرَارِيِّهِم‏

– بحار الأنوار (ط – بيروت)، ‏ج‏89، ص ‏‏31، ح 34‏

رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله فرمودند: قرآن روز قیامت، مردی لاغر و رنگ­ پریده را می‌­آورد و به پروردگار خویش عزوجل می‌گوید این شخص کسی است که من روزش را با تشنگی و شبش را به بیداری گرفته بودم و طمع او را به رحمت تو قوی کرده بودم و آرزویش را به مغفرت تو گسترده بودم، پس براساس گمان من و گمان او به تو، درباره‌اش ‏‏عمل کن. خدا می‌­فرماید: ملک را به دست راستش و جاودانگی را، به دست چپش قرار دهید و حورالعین را به ازدواج او درآورید و پدر و مادرش را زیوری دهید که تمام دنیا و آن چه در آن است به ارزش آن نباشد. پس همه به پدر و مادر این فرد می‌­نگرند و منزلت آن دو را عظیم می‌شمرند. این پدر و مادر به خود نگریسته و از مقام خویش در شگفتی فرو رفته و می‌­پرسند: پروردگارا، این عظمتی که ما به آن دست یافته‌­ایم از کجاست در حالی که اینها در اعمال ما نرسیده؟ خدای عزوجل می‌­فرماید و با این تاج کرامت نمی‌بیند مثل آن را بینندگان و نمی‌شنود مانند آن را شنوندگان و فکر نمی‌کند مثل آن را متفکران. پس گفته می‌شود: این عظمت به سبب آموختن قرآن به فرزندتان و تربیت او برای دین اسلام و به زحمت شما دو در راه محبت محمد رسول خدا و علی ولی خدا صلوات الله علیهما می‌باشد و آموختن علم آن دو برای اینکه خداوند قبول نمی‌کند از کسی عملی را مگر به ولایت آن دو و دشمنی با دشمنان آن دو هرچند آنچه بین خاک تا عرش است طلا صدقه دهد در راه خدا پس به آن بشارت داده در گفتار خدای عز و جل «و بشارت بده به مومنین شیعه محمد و علی و کسی که پیروی می‌کند آن دو را از پیشینیان و فرزندان آنها.»