
حقیقت روزه
سخنرانی در مورد حقیقت روزه توسط آقای بهرام محسنی نسب در هیئت نبی اکرم (ص) در تاریخ ۹۸/۰۲/۲۷
احادیث بیان شده در سخنرانی:
شهر رمضان الذی انزل فیه القرآن هدی للناس و بینات من الهدی و الفرقان (سوره بقره آیه 185)
يا ايها الذين آمنوا کتب عليکم الصيام کما کتب علي الذين من قبلکم لعلکم تتقون (سوره بقره آیه 183)
قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع فِي بَعْضِ خُطَبِهِ الصِّيَامُ اجْتِنَابُ الْمَحَارِمِ كَمَا يَمْتَنِعُ الرَّجُلُ مِنَ الطَّعَامِ وَ الشَّرَابِ.
امام علي علیهالسلام فرمود: روزه پرهيز از حرامها است همچنانكه شخص از خوردني و نوشيدني پرهيز میکند.
مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل / ج7 / ص: 366/ ح 8433
قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع صَوْمُ الْقَلْبِ خَيْرٌ مِنْ صِيَامِ اللِّسَانِ وَ صِيَامُ اللِّسَانِ خَيْرٌ مِنْ صِيَامِ الْبَطْنِ.
امام علي علیهالسلام فرمود: روزه قلب بهتر از روزه زبان است و روزه زبان بهتر از روزه شكم است.
تصنيف غررالحکم و درر الكلم / ص: 176 ح 3363
قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع إِذَا صُمْتَ فَلْيَصُمْ سَمْعُكَ وَ بَصَرُكَ وَ شَعْرُكَ وَ جِلْدُكَ وَ عَدَّدَ أَشْيَاءَ غَيْرَ هَذَا وَ قَالَ لَا يَكُونُ يَوْمُ صَوْمِكَ كَيَوْمِ فِطْرِكَ.
امام صادق علیهالسلام فرمود: آنگاه كه روزه مي گيري بايد چشم و گوش و مو و پوست تو هم روزه دار باشند. (يعني از گناهان پرهيز كند.)
الكافي (ط – الإسلامية) / ج4 / ص: 87 ح 1
عَنْ فَاطِمَةَ بِنْتِ رَسُولِ اللَّهِ ص: مَا يَصْنَعُ الصَّائِمُ بِصِيَامِهِ إِذَا لَمْ يَصُنْ لِسَانَهُ وَ سَمْعَهُ وَ بَصَرَهُ وَ جَوَارِحَهُ.
حضرت زهرا عليها السلام فرمود: روزه داري كه زبان و گوش و چشم و جوارح خود را حفظ نكرده روزه اش به چه كارش خواهد آمد.
مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل / ج7 / ص: 366 ح 8431
قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع كَمْ مِنْ صَائِمٍ لَيْسَ لَهُ مِنْ صِيَامِهِ إِلَّا الْجُوعُ وَ الظَّمَأُ وَ كَمْ مِنْ قَائِمٍ لَيْسَ لَهُ مِنْ قِيَامِهِ إِلَّا السَّهَرُ وَ الْعَنَاءُ، حَبَّذَا نَوْمُ الْأَكْيَاسِ وَ إِفْطَارُهُمْ
بسا روزهدارى كه بهرهاى جز گرسنگى و تشنگى از روزهدارى خود ندارد و بسا شب زندهدارى كه از شب زندهدارى چيزى جز رنج و بىخوابى به دست نياورد. خوشا خواب زيركان و افطارشان!
نهج البلاغة (للصبحي صالح)، سخنان حکمت، ص 496 ح 145
فِي مَوَاعِظِ السَّجَّادِ ع قَالَ فِي رِسَالَتِهِ ع الْمَعْرُوفَةِ بِرِسَالَةِ الْحُقُوقِ: وَ أَمَّا حَقُ الصَّوْمِ فَأَنْ تَعْلَمَ أَنَّهُ حِجَابٌ ضَرَبَهُ اللَّهُ عَلَى لِسَانِكَ وَ سَمْعِكَ وَ بَصَرِكَ وَ فَرْجِكَ وَ بَطْنِكَ لِيَسْتُرَكَ بِهِ مِنَ النَّار
حق روزه آن است كه بدانى اين پرده اى است كه خداوند در برابر زبان، گوش، چشم، اندام و شكمت آويخته تا ترا از آتش بپوشاند.
مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل، ج11، ص: 154 ح 12664
قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع ليس الصوم الإمساك عن المأكل و المشرب الصوم الإمساك عن كل ما يكرهه الله سبحانه.
روزه امساك از خوردن و آشاميدن نيست بلكه روزه، خوددارى ازتمامى چيزهايى است كه خداوندسبحان آنها را بد مى داند.
شرح نهج البلاغه (ابن ابي الحديد) ج 20، ص 299، ح 417
قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع صِيَامُ الْقَلْبِ عَنِ الْفِكْرِ فِي الْآثَامِ أَفْضَلُ مِنْ صِيَامِ الْبَطْنِ عَنِ الطَّعَام.
روزه قلب از فکر در گناهان، برتر از روزه شکم از طعام است.
تصنيف غررالحکم و دررالکلم ص 176، ح 3365
قالَ أَميرُ الْمُؤْمِنينَ علیهالسلام: صَوْمُ النَّـفْسِ عَنْ لَذّاتِ الدُّنْيا أَنْفَـعُ الصِّيــامِ.
أَمير مُؤمنان على علیهالسلام فرمود: روزه نفس از لذتهاى دنيوى، سودمنــدترين روزه هاسـت.
تصنيف غررالحکم و دررالکلم ص 176، ح 3364