به سایت هیئت نبی اکرم (ص) خوش آمدید.

آدرس:

تهران.محله تختی.خیابان رجایی.خیابان ابریشم. خیابان تختی.کوچه57 .پلاک 7

تلفن تماس:

09124142741

ایمیل:

info@nabieakram.ir

اهمیت و جایگاه قرائت قرآن

اهمیت و جایگاه قرائت قرآن

سخنرانی در مورد اهمیت و عظمت قرائت قرآن توسط آقای بهرام محسنی نسب در هیئت نبی اکرم (ص) در تاریخ ۹۸/۰۲/۲۰

 

 

دانلود فایل صوتی

 

احادیث بیان شده در سخنرانی:

قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص):‏ أَفْضَلُ الْعِبَادَةِ قِرَاءَةُ الْقُرْآنِ.‏

رسول خدا (ص) می‌فرمایند: برترین عبادت قرائت قرآن است.‏

وسائل الشيعة، ج ‏6، ‏ص 191، ح 7701‏

 

قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص):‏ لَيْسَ شَيْ‏ءٌ أَشَدَّ عَلَى الشَّيْطَانِ مِنْ قِرَاءَةِ الْمُصْحَفِ نَظَراً.‏

رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم فرمودند: (تحمل) هيچ چيزى بر شيطان ‏دشوارتر از تلاوت قرآن از روى آن نيست.‏

ثواب الأعمال و عقاب ‏الأعمال، ص ‏‏103‏

 

قَالَ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ علی (ع): مَنْ قَرَأَ مِائَةَ آيَةٍ مِنَ الْقُرْآنِ مِنْ أَيِّ الْقُرْآنِ شَاءَ ثُمَّ قَالَ ‏يَا اللَّهُ سَبْعَ مَرَّاتٍ فَلَوْ دَعَا عَلَى الصَّخْرَةِ لَقَلَعَهَا إِنْ شَاءَ اللَّهُ.‏

امام على عليه السّلام فرمودند: هر كس صد آيه از قرآن – از هر ‏جاى قرآن كه بخواهد- بخواند و سپس هفت بار «يا اللَّه» بگويد، اگر بخواهد ‏كه صخره‏اى را از جاى خود بركند به خواست خدا از جاى خواهد كند.‏

ثواب الأعمال و عقاب ‏الأعمال، ص ‏‏103‏

 

قال علی علیه السلام: لِقَاحُ الْإِيمَانِ تِلَاوَةُ الْقُرْآنِ.

امام على عليه السّلام فرمودند: بارور شدن ايمان به تلاوت قرآن است.‏

تصنيف غرر الحكم و ‏درر الكلم، ص ‏‏112، ‏ح 1992‏

 

قال علی علیه السلام: مَنْ أَنِسَ بِتِلَاوَةِ الْقُرْآنِ لَمْ تُوحِشْهُ مُفَارَقَةُ الْإِخْوَانِ.

امام على عليه السّلام فرمودند: هر كه به تلاوت قرآن انس گيرد، جدايي برادران او را به وحشت ‏تنهايي نيندازد.‏

تصنيف غرر الحكم و ‏درر الكلم، ص ‏‏112، ‏ح 1993‏

 

عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (ع) قَالَ: إِنَّ الْبَيْتَ إِذَا كَانَ فِيهِ الْمَرْءُ الْمُسْلِمُ يَتْلُو الْقُرْآنَ ‏يَتَرَاءَاهُ أَهْلُ السَّمَاءِ كَمَا يَتَرَاءَى أَهْلُ الدُّنْيَا الْكَوْكَبَ الدُّرِّيَّ فِي السَّمَاءِ.‏

امام صادق عليه السّلام فرمودند: خانه‏اى كه در او شخص مسلمانى قرآن ‏مي‌خواند اهل آسمان آن خانه را بنگرند چنانچه اهل دنيا ستاره درخشان را در ‏آسمان بنگرند.‏

الكافي (ط – ‏الإسلامية)، ج‏ 2، ص ‏‏‏‏610، ح 2‏- وسائل الشيعة، ج ‏6، ‏ص 199، ح 7724

 

عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (ع) قَالَ: ثَلَاثَةٌ يَشْكُونَ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مَسْجِدٌ خَرَابٌ لَا ‏يُصَلِّي فِيهِ أَهْلُهُ وَ عَالِمٌ بَيْنَ جُهَّالٍ وَ مُصْحَفٌ مُعَلَّقٌ قَدْ وَقَعَ عَلَيْهِ الْغُبَارُ لَا ‏يُقْرَأُ فِيهِ.‏

امام صادق عليه السّلام فرمودند: سه چيز است كه به درگاه خداى عز و جل شكايت كند ‏مسجد ويرانى كه اهلش در آن نماز نخوانند و دانشمند و عالمى كه ميان نادانها و ‏جهال باشد و قرآنى كه گرد بدان نشسته و كسى آن را نخواند.‏

الكافي (ط – ‏الإسلامية)، ج‏ 2، ص ‏‏‏‏613، ح 3‏- وسائل الشيعة، ج ‏6، ‏ص 206، ح 7741

 

عَنْ رَسُولِ اللَّهِ (ص): إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى يُحِبُّ ثَلَاثَةَ أَصْوَاتٍ صَوْتَ الدِّيكِ وَ ‏صَوْتَ قَارِئِ الْقُرْآنِ وَ صَوْتَ الَّذِينَ يَسْتَغْفِرُونَ بِالْأَسْحَارِ.‏

رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم فرمودند: خداى متعال سه صوت را دوست دارد: صدای خروس، صدای ‏ ‏تلاوت‏كننده قرآن و صدای كسانى كه در هنگام سحر طلب آمرزش (استغفار) ‏مى‏كنند.‏

مستدرك الوسائل و مستنبط ‏المسائل، ج‏ 12، ص ‏‏146، ‏ح 13742‏

 

قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص):‏ و إِنَّهُ لَيْسَ شَيْ‏ءٌ بَعْدَ تَعَلُّمِ الْعِلْمِ أَحَبَّ إِلَى اللَّهِ مِنْ ‏قِرَاءَةِ الْقُرْآن‏.‏

رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم فرمودند: بعد از آموختن علم، هيچ چيز را خدا بيشتر از قرائت قرآن ‏دوست نمى‏دارد.‏

بحار الأنوار (ط – بيروت)، ‏ج‏89، ص ‏‏18، ح 18‏

 

قَالَ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ علی (ع): لِيَكُنْ كُلُّ كَلَامِكُمْ ذِكْرَ اللَّهِ وَ قِرَاءَةَ الْقُرْآنِ فَإِنَّ رَسُولَ ‏اللَّهِ (ص) سُئِلَ أَيُّ الْأَعْمَالِ أَفْضَلُ عِنْدَ اللَّهِ قَالَ قِرَاءَةُ الْقُرْآنِ وَ أَنْتَ تَمُوتُ وَ ‏لِسَانُكَ رَطْبٌ مِنْ ذِكْرِ اللَّهِ تَعَالَى.‏

امام على عليه السّلام فرمودند: چه خوب است كه همه سخن شما ذكر خدا و قرائت قرآن ‏باشد، چرا كه وقتی از پيامبر (ص) پرسيدند در نزد خدا كدام عمل برتر است؟ ‏فرمودند: «قرائت قرآن و اينكه تو در حالى بميرى كه زبانت به ذكر خدا مشغول ‏باشد».‏

مستدرك الوسائل و مستنبط ‏المسائل، ج‏ 4، ص ‏‏259، ح ‏‏4639‏

 

قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص):‏ إنّ هذهِ القُلوبَ تَصدَأُ كما يَصدَأُ الحَديدُ. قيلَ: يا رسولَ اللّه ِ، فما ‏جَلاؤها؟ قالَ: تِلاوَةُ القرآنِ.‏

رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم فرمودند: ايـن دلـهـا نيز همانند آهن زنگار مي‌بندد. عرض شد اي رسول ‏خدا، صيقل دهنده دلها چيست؟ فرمودند: تلاوت قرآن.‏

میزان الحکمه جلد 10 ‏حدیث 16498‏

 

قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص):‏ يا بُنَيَّ، لا تَغفُلْ عَن قِراءةِ القرآنِ؛ فإنَّ القرآنَ يُحيِي القَلبَ و يَنهى عنِ ‏الفحشاءِ و المُنكَرِ و البَغيِ.‏

رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم فرمودند: فـرزنـدم! از خـواندن قرآن غافل مباش؛ زيرا كه قرآن دل را ‏زنده مي‌كند و از فحشا و زشتكاري و ستم و گناه باز مي‌دارد.‏

میزان الحکمه جلد 10 ‏حدیث 16503‏

 

عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ (ع) قَالَ: إِنَّمَا شِيعَةُ عَلِيٍّ النَّاحِلُونَ الشَّاحِبُونَ الذَّابِلُونَ ذَابِلَةٌ ‏شِفَاهُهُمْ مِنَ الصِّيَامِ – إِلَى أَنْ قَالَ- كَثِيرَةٌ صَلَاتُهُمْ كَثِيرَةٌ تِلَاوَتُهُمْ لِلْقُرْآنِ يَفْرَحُ ‏النَّاسُ وَ يَحْزَنُونَ.‏

امام باقر عليه السّلام فرمودند: پيروان على عليه السّلام لاغر، رنگ پریده و ضعیف‌اند. لاغرند از بسيارى روزه گرفتن – تا اینکه فرمودند – بسیار نماز می‌خوانند، بسیار قرآن تلاوت می‌کنند و در حالى كه مردم در شادی‌اند آنها اندوهگين‏اند.

وسائل الشيعة، ج ‏6، ‏ص 191، ح 7700‏

 

عَنِ الرِّضَا (ع) يَرْفَعُهُ إِلَى النَّبِيِّ (ص) قَالَ: اجْعَلُوا لِبُيُوتِكُمْ نَصِيباً مِنَ الْقُرْآنِ- ‏فَإِنَّ الْبَيْتَ إِذَا قُرِئَ فِيهِ الْقُرْآنُ يُسِّرَ عَلَى أَهْلِهِ وَ كَثُرَ خَيْرُهُ وَ كَانَ سُكَّانُهُ فِي ‏زِيَادَةٍ وَ إِذَا لَمْ يُقْرَأْ فِيهِ الْقُرْآنُ ضُيِّقَ عَلَى أَهْلِهِ وَ قَلَّ خَيْرُهُ وَ كَانَ سُكَّانُهُ فِي ‏نُقْصَانٍ.‏

امام رضا عليه السّلام فرمودند: برای خانه های خود بهره‌ای از قرآن کریم قرار دهید؛ زیرا در خانه‌ای که قرآن قرائت شود گشایش برای ساکنانش فراهم آید و خیرش فراوان شود و اهل خانه در برکت و فزونی باشند و اگر قرآن خوانده نشود اهل خانه در تنگنا خواهند بود و خیر و برکتش کم شده و ساکنان آن رو به کمی خواهند رفت.

وسائل الشيعة، ج ‏6، ‏ص 200، ح 7728‏

 

عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (ع) قَالَ: الدَّارُ إِذَا تُلِيَ فِيهَا كِتَابُ ‏اللَّهِ كَانَ لَهَا نُورٌ سَاطِعٌ فِي السَّمَاءِ وَ تُعْرَفُ مِنْ بَيْنِ الدُّورِ.‏

امام صادق عليه السّلام فرمودند: هنگامى که در خانه‌اى قرآن خوانده شود براى آن، نور درخشانى خواهد بود که در آسمان بدرخشد و در بين خانه‌ها شناخته شود.

وسائل الشيعة، ج ‏6، ‏ص 200، ح 7729‏

 

قَالَ عَلِيّ علیه السّلام: طوبى لهؤلاءِ، كانوا أحَبَّ الناسِ إلى رسولِ اللّه ِ صلى الله عليه و آله.‏

امام على عليه السّلام هنگامي كه صداي ياران خود را در مسجد كه به خواندن ‏قرآن بلند بود شنيد، فرمودند: خوشا به حالشان. اينان محبوبترين مردم نزد رسول خدا ‏‏(ص) بودند.‏

میزان الحکمه جلد 10 ‏حدیث 16464‏

 

بَعَثَ النبيُّ صلى الله عليه و آله وَفدا إلَى اليَمَنِ، فَأمَّرَ علَيهِم أميرا مِنهُم و ‏هُو أصغَرُهُم، فَمَكَثَ أيّاما لم يَسِرْ … فقالَ لَهُ رجُلٌ: يا رسولَ اللّه ِ، أ ‏تُؤَمِّرُهُ علَينا و هُو أصغَرُنا؟! فَذَكَرَ النبيُّ صلى الله عليه و آله قِراءتَهُ القرآنَ.‏

رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله هياتي را به يمن فرستاد و از ميان آنها، كم سال‌ترين فرد را به ‏رياستشان برگزيد چـنـد روزي گـذشت و آن هيات راهي نشد مردي به پيامبر ‏عرض كرد: اي رسول خدا! او را كه از همه ما سنش كمتر است رئيس ما كرده ‏اي؟ پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله (دربيان علت اين كار) قاري قرآن بودن او را ياد آور شد.‏

میزان الحکمه جلد 10 ‏حدیث 16492‏

 

عَنِ النَّبِيِّ (ص) قَالَ: مَنْ قَرَأَ الْقُرْآنَ فَكَأَنَّمَا أُدْرِجَتِ النُّبُوَّةُ بَيْنَ جَنْبَيْهِ إِلَّا أَنَّهُ لَا ‏يُوحَى إِلَيْهِ.‏

رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم فرمودند: کسی که قرآن بخواند مانند آن است که درجه نبوت در قلب او جاری شده غیر از اینکه به او ‏وحی نمی‌شود.‏

وسائل الشيعة، ج ‏6، ‏ص 191، ح 7704‏

 

عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (ع) قَالَ: مَنْ قَرَأَ الْقُرْآنَ فَهُوَ غَنِيٌّ وَ ‏لَا فَقْرَ بَعْدَهُ وَ إِلَّا مَا بِهِ غِنًى‏.‏

امام صادق عليه السّلام فرمودند: هر كه قرآن بخواند او ‏بى‏نياز شود و نيازى پس از آن نيست و گر نه (اگر قرآن بى‏نيازش نكند) هيچ ‏چيز او را بى‏نياز نكند.‏

الكافي (ط – ‏الإسلامية)، ج‏ 2، ص ‏‏‏‏605، ح 8- وسائل ‏الشيعة، ج ‏6، ص ‏‏‏‏178، ح 7672‏

 

عَنِ النَّبِيِّ (ص) أَنَّهُ قَالَ: مَنْ قَرَأَ الْقُرْآنَ فَظَنَ‏ [فرأى] أَنَّ أَحَداً أُعْطِيَ أَفْضَلَ مِمَّا ‏أُعْطِيَ فَقَدْ حَقَّرَ مَا عَظَّمَ اللَّهُ وَ عَظَّمَ مَا حَقَّرَ اللَّهُ.‏

رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم فرمودند: هر كه قرآن بخواند و گمان كند كه به كسى چيزى برتر از آن ‏ كه به وى داده شده داده‌اند، به حتم آنچه را خدا بزرگ كرده است كوچك ‏شمرده و آنچه را خدا كوچك كرده بزرگ شمرده است.‏

وسائل الشيعة، ج ‏6، ‏ص 170، ح 7654‏

 

قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص):‏ الغُرَباءُ في الدنيا أربَعةٌ: قرآنٌ في جَوفِ ظالِمٍ و مَسجِدٌ في نادي قَومٍ لا ‏يُصَلّى فيهِ و مُصحَفٌ في بَيتٍ لا يُقرَأُ فيهِ و رَجُلٌ صالِحٌ مَع قَومِ سوءٍ.‏

رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله فرمودند: غريبان دنيا چهار نفرند: قرآني كه در اندرون ستمگر ‏است، مسجدي كه درمحله‌اي باشد و مردم در آن نـمـاز نخوانند، قرآنی كه در ‏خانه‌اي باشد و خوانده نشود و مرد پرهيزگار در ميان مردم‏ بد.‏

میزان الحکمه جلد 10 ‏حدیث 16554‏

 

قَالَ الصَّادِقُ (ع): مَنْ قَرَأَ الْقُرْآنَ وَ لَمْ يَخْضَعْ لِلَّهِ وَ لَمْ يَرِقَّ قَلْبُهُ وَ لَا يُنْشِئُ ‏حَزَناً وَ وَجَلًا فِي سِرِّهِ فَقَدِ اسْتَهَانَ بِعِظَمِ شَأْنِ اللَّهِ تَعَالَى وَ خَسِرَ خُسْرَاناً ‏مُبِيناً فَقَارِئُ الْقُرْآنِ مُحْتَاجٌ إِلَى ثَلَاثَةِ أَشْيَاءَ قَلْبٍ خَاشِعٍ وَ بَدَنٍ فَارِغٍ وَ مَوْضِعٍ ‏خَالٍ فَإِذَا خَشَعَ لِلَّهِ قَلْبُهُ فَرَّ مِنْهُ الشَّيْطَانُ الرَّجِيمُ قَالَ اللَّهُ تَعَالَى فَإِذا قَرَأْتَ ‏الْقُرْآنَ فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ مِنَ الشَّيْطانِ الرَّجِيمِ فَإِذَا تَفَرَّغَ نَفْسُهُ مِنَ الْأَسْبَابِ تَجَرَّدَ ‏قَلْبُهُ لِلْقِرَاءَةِ وَ لَا يَعْتَرِضُهُ عَارِضٌ فَيَحْرِمَهُ بَرَكَةَ نُورِ الْقُرْآنِ وَ فَوَائِدَهُ فَإِذَا اتَّخَذَ ‏مَجْلِساً خَالِيا وَ اعْتَزَلَ عَنِ الْخَلْقِ بَعْدَ أَنْ أَتَى بِالْخَصْلَتَيْنِ خُضُوعِ الْقَلْبِ وَ فَرَاغِ ‏الْبَدَنِ اسْتَأْنَسَ رُوحُهُ وَ سِرُّهُ بِاللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ وَجَدَ حَلَاوَةَ مُخَاطَبَاتِ اللَّهِ ‏تَعَالَى عَزَّ وَ جَلَّ عِبَادَهُ الصَّالِحِينَ وَ عَلِمَ لُطْفَهُ بِهِمْ وَ مَقَامَ اخْتِصَاصِهِ لَهُمْ ‏بِفُنُونِ كَرَامَاتِهِ وَ بَدَائِعِ إِشَارَاتِهِ فَإِنْ شَرِبَ كَأْساً مِنْ هَذَا الْمَشْرَبِ لَا يَخْتَارُ ‏عَلَى ذَلِكَ الْحَالِ حَالًا وَ عَلَى ذَلِكَ الْوَقْتِ وَقْتاً بَلْ يُؤْثِرُهُ عَلَى كُلِّ طَاعَةٍ وَ ‏عِبَادَةٍ لِأَنَّ فِيهِ الْمُنَاجَاةَ مَعَ الرَّبِّ بِلَا وَاسِطَةٍ فَانْظُرْ كَيْفَ تَقْرَأُ كِتَابَ رَبِّكَ وَ ‏مَنْشُورَ وَلَايَتِكَ وَ كَيْفَ تُجِيبُ أَوَامِرَهُ وَ تَجْتَنِبُ نَوَاهِيَهُ وَ كَيْفَ تَتَمَثَّلُ حُدُودَهُ ‏فَإِنَّهُ كِتَابٌ عَزِيزٌ لا يَأْتِيهِ الْباطِلُ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَ لا مِنْ خَلْفِهِ تَنْزِيلٌ مِنْ ‏حَكِيمٍ حَمِيدٍ فَرَتِّلْهُ تَرْتِيلًا وَ قِفْ عِنْدَ وَعْدِهِ وَ وَعِيدِهِ وَ تَفَكَّرْ فِي أَمْثَالِهِ وَ ‏مَوَاعِظِهِ وَ احْذَرْ أَنْ تَقَعَ مِنْ إِقَامَتِكَ حُرُوفَهُ فِي إِضَاعَةِ حُدُودِه‏.‏

امام صادق عليه السّلام فرمودند: هر كه تلاوت قرآن كند در حالی که خضوع و خشوع ندارد و از تلاوت قرآن او را رقّتى حاصل نشود و حزن و ‏ترس الهى در دل او ایجاد نشود، به تحقيق كه اين قارى ‏ مرتبه صاحب قرآن را حقير شمرده است و در زيانى آشکار است؛ پس قارى قرآن محتاج به سه چيز است: دل خاشع، بدن فارغ از شغلها و جاى خالى. پس ‏اگر قلبش برای خدا خاشع بود شيطان رجيم از او می‌گریزند؛ چنان كه خداوند می‌‏فرماید: «هر گاه كه تلاوت قرآن مى‏كنى، از شيطان رانده شده به خدا پناه ببر.‏» و هر گاه فارغ باشد دل قارى از اسباب (تشويش خاطر)، ‏قلبش برای قرائت خالی می‌شود و عارضه‌ای که او را از نور قرآن و فوائد آن ‏محروم کند متعرض او نمی‌شود و هر گاه قارى از براى تلاوت ‏قرآن جاى خالى به دست آورد و بتواند از مردم كناره گیرد و دو خصلت ‏‏«خشوع دل» و «فراغ بدن» داشته باشد، روح و درون او به ‏خداوند عز و جل انس گيرد و لذّت تلاوت بندگان صالح را درک خواهد كرد و به لطف ‏خدا به آن خواهد رسید و به مقام خاص آن خواهد رسید و با فنون كرامتها ‏به اشارات بديع خواهد رسید. پس هر گاه قارى، يك جام از اين شراب بچشد ‏هيچ حال را بر اين حال اختيار نخواهد كرد و هيچ وقتی را بر اين وقت ترجيح ‏نخواهد داد، بلكه این حال را بر هر طاعت و عبادتی اختيار ‏خواهد كرد چراکه بى‏واسطه با پروردگار در حال مناجات است. پس نظر كن ‏ كه چگونه می‌خواند كتاب پروردگار خود را و منشور ولايتت ‏را؟ و چگونه اوامر او را انجام می‌دهد و از نواهی او اجتناب می‌کند؟ و چگونه ‏حدودش را رعایت می‌کند؟ چرا كه قرآن كتابى عزيز است به او باطل از مقابل و پشت راه ندارد، چرا كه اين قرآن فرود آمده از ‏جانب خدای حكيم حميد است. پس بخوان قرآن را شمرده و توقف کن در وعده و وعید و ‏به آيه‏هاى امثال و مواعظ كه مى‏رسى تفكّر کن و بپرهيز از اينكه حروف ‏قرآن و اداى مخارج آن را چنان كه بايد بجا نياورى و حدود آن را ضايع کنی.‏

مصباح الشريعة، ص ‏‏28‏