عمر انسان و کار تیمی در هیئت

بسم الله الرحمن الرحیم

متن سخنرانی در هیأت نبی اکرم صلوات الله علیه

تاریخ : ۱۴/۰۱/۸۹ ، شنبه شب

موضوع سخنرانی : عمر انسان و کار تیمی در هیئت

 

عمر انسان و کار تیمی در هیئت

ایام نوروز و تعطیلات آن به پایان رسید و روز از نو، روزی از نو؛ این روزهای تعطیل درست مثل دوره های زندگی ماست. شما یک وقتی می بینید ۲۰سال،۲۵سال،۳۰سالت شده و یکدفعه می بینید بانگی برآمد و خواجه مرد.

۱۳ روز چقدر سریع گذشت و هیچ معطل نکرد، تمام عمر ما همین گونه است ، فرصت های برای ما است که در این فرصت ها یک اتفاقی برای ما بیفتد، سوال اینجاست آیا ما در این ۱۳ روز کاری کردیم که یکقدم به جلو حرکت کرده باشیم این سوال خیلی مهمی است شما دقت بکنید می گوید در روز قیامت یکی از سوأل هایی که از همۀ آدما می کنند اینست که عمرت را چکار کردی بعد یک سوأل اختصاصی می پرسند جوانیت را چه کردی. چونکه جوونی یک وضعیت فوق العاده و ویژه ای دارد تمام عمر انسان بلکه تمام دوره های زندگی انسان چه تو این دنیا و چه عوالم دیگر بند این دوره جوانی است .

تو دوره جوانی هر کاری کردی بقیه عمرت را بر آن اساس می سازن، خیلی این نکته، نکتۀ جالبی است شما با هر شیبی در جوانی به سمت خدا حرکت کنید وقتی از جوانی خارج شدی در سنین میانسالی و پیری نیز با همان شیب به سمت خدا حرکت خواهی کرد؛ لذا در سنین جوانی سرعت بگیرین.

اگر در جوانی خودمان را قوی و محکم کردیم و به سمت خدا حرکت کردیم بقیه عمرمون تا زمان مرگ نیز همانگونه به سمت خدا حرکت می کنیم. همچنین در دنیا هرچه کردیم همانطور در عوالم دیگر با ما برخورد می کنند، در برزخ آنگونه با ما برخورد می کنند که در دنیا بودیم و در دنیا آنگونه با ما برخورد می کنند که در جوانیمان بودیم پس تمام زندگی ما تا ابد بند این دورۀ جوانیست البته این حرف استثناء هم دارد زیرا افرادی در تاریخ هستند که از سنین پیری حرکت به سمت خدا را آغاز کرده اند.

بنابراین دیدید این ۱۳ روز عید چقدر سریع گذشت، نگاهی به عمرتون که گذشت بیندازید اگر ۲۵ سالته، ۲۵ سال چقدر سریع گذشته! ۳۰ سالته؟ ۳۰ سال چقدر سریع گذشت! می بینید اصلاً چیزی از آن باقی نمانده جز چند خاطره ذهنی؛ بنابرین خوب باید حواسمون جمع باشد که چه می خواهیم بکنیم و چه داریم می کنیم.

بنابراین ما آمدیم توی عرصه های زندگیمان حرکت ها و فازهایی را قرار دادیم تا در این فازها خودمان را تجهیز و قوی کنیم، ببینید این زمانی که دارد بر ما می گذرد ثانیه ها، دقیقه ها و ساعت ها مثل موج های آب در رودخانه است که ما را به عقب می برد امواج آب بر ما فشار وارد می کند تا ما را به عقب ببرد این گذر زمان مثل امواج آب است که ما را با فشار به عقب می برد بنابرین اگر کسی خود را رها بکند عقبگرد خواهد کرد.

چرا خدا در این دنیا گفته است که ۵ وعده نماز بخوان چرا گفته در سال ۱ ماه روزه بگیر و چرا گفته وقتی مستطیع شدی به حج برو و … برای اینکه با فشاری که دنیا و گذر زمان بر تو وارد می کند تو را عقب نراند.

ما با توجه به این وضعیت و شرایطی که در دنیا و جامعه امروز آخر الزمانی است  آمدیم در کنار یکدیگر برنامه های اینچنینی تشکیل دادیم، مجلس ذکر اهل بیتی با همدیگر ایجاد کردیم جمع می شویم از خدا یاد می کنیم نمازهایمان را به جماعت می خوانیم زیارت عاشورا می خوانیم و …، تمامی اینها حرکتهای هستند که ما را در این دنیا تجهیز  و قوی می کنند تا در مقابل فشاری که جامعه و گذر زمان بر ما وارد می کنند عقبگرد نکنیم.

حضرت رسول(ص) می فرمایند:« هرکس بسم الله الرحمن الرحیم را قرائت کند خداوند به ازای هر حرف آن چهار هزار حسنه برایش می نویسد وچهار هزار گناه از او پاک می کند  و چهار هزار درجه از او بالا می برد . به شرط اینکه آنچه می گویی به فهمی به اندازه فهم بالا می برند.

حضرت رسول (ص) می فرمایند : « اف بر هر مسلمانی که خود را در هر هفته برای امر دینش آماده نکند تا با آن تجدید عهد کرده و مسائل دینی اش را یاد بگیرد» حضرت رسول(ص) اف می فرسته که در هر هفته خودش برای امر دینش آماده نکند این آماده کردن شکل های مختلفی دارد که برای شما عرض می کنم از جمله نماز جمعه رفتن، برنامه های ذکر اهل بیت و مسائل دیگر.

پیامبراکرم(ص) می فرمایند: « داخل شوید در باغ های بهشت پرسیدند کدام است باغ های بهشت فرمودند جلسات و تجمع هایی که یاد خدا در آن کنند. » یعنی اینکه این تجمع هایی که یک عده مومن دور هم جمع می شوند  با همدیگر یاد خدا کنند از خدا حرف می زنند تمامی اینها باغ های بهشتن. قبلاً هم خدمت شما عرض کردم فقط پرده ها باید بیفتد آنوقت همۀ ما خواهیم دید که این جلسه و اینگونه مجالس همان بهشت رضوانی است که وعده داده اند؛ آیۀ ۲۵ سورۀ بقره می فرماید زمانی که نعمت های بهشت را بر اهل بهشت عرضه می کنند آنها می گویند که ما این نعمت ها را قبلاً دیده ایم ما این نعمت ها را قبلاً داشته و چشیده ایم؛ هم اینجا که شخص داشته نماز می خونده اون حالت معنوی که داشته همین حالت لذت بخش و طراوت بخش در بهشت بصورت باغهایی برای او عرضه می کنند لذا وقتی می بیند می گوید من قبلاً این نعمت ها را چشیده ام.

امام باقر(ع) می فرمایند : « آیا شما با شیعیان با یکدیگر خلوت می کنید و از علوم و فضائل اهل بیت آنچه می خواهید می گویید گفت بلی. حضرت فرمودند والله من دوست می دارم که با شما باشم در آن مجالس و الله که من بو و نسیم شما را دوست می دارم بدرستی که شما بر دین خدا و ملائکه هستید پس یاری کنید ما را در شفاعت خود به پرهیزکار از محرمات و سعی درطاعات. »

این حدیث یک جلسه صحبت دارد این باید زیارت جامعه را در جلوی شما مجسم کند؛ اینکه حدیث می گه ترک محرمات و انجام واجبات، یعنی اینکه کار محکم انجام بدید تا ما در دنیای دیگر بتونیم شما را شفاعت بکنیم یعنی می خواهم شما را شفاعت کنم به من کمک کنید. یکی داشت غرق می شد هی می گفت کمکم کنید اما دستشو جلو نمی آورد دیگری به او گفت  آخه دستتو جلو بیار تا من دستتو بگیرم. تو می گی  یا رسول الله من را شفاعت کن  اما دستتو جلو نمی یاری حرکتی در این زمینه نمی کنی محرمات را ترک نمی کنی واجبات را انجام نمی دی بحث بحث بهونه است باید بهونه به دستشون بدی. وگرنه عظمتهای بهشتی معادل زحمات ما برای بندگی خدا نیست.

سوأل: شهید بهشتی می گه بهشت را به بها می دهند نه به بهانه ؛ این با مطلبی که شما عرض کردید فرق می کند.

جواب : احادیث می گه که اعمال شما؛ شما را به بهشت نمی برد بلکه لطف خداست که شما را به بهشت می بره یعنی اگر شما تا آخر عمرتون جان بکَنید و زحمت بکشید چیزی از بهشت را لایق نمی شوید؛ ببینید طرف یک عمر کار می کند آخر عمر خونه ایی می خره ۱۰۰ متر؛ حالا ما با چند رکعت نماز و روزه گرفتن می خواهیم بگیم خدایا به ما بهشت بده. خیر بلکه لطف خداست که شامل شما می شود اما لطف خدا شامل چه کسانی می شود کسی که به دست خدا بهانه بدهد یعنی چی؟ یعنی واجباتتون را انجام بدین حرام ها را ترک کنین که این کار ها با سختی همراه است.

امام رضا فرمودند: هرکس مصیبت ما را یاد کند و بر آنچه بر ما روا داشتند بگرید روز قیامت در درجه ما ، با ماست و هرکه یاد مصیبت ما کند و بگرید و بگریاند روزیکه همه دیده ها گریان است چشمش نگرید و هرکس در مجلسی نشیند که ترویج ما باشد روزی که دل ها بمیرد دل زنده باشد .

چطور می گوید که اهل بیت همسایگان او هستند همسایه بودن به معنای دنیایی آن نیست بلکه معنای تقرب را می رساند.

حضرت رسول(ص) می فرمایند: زینت دهید مجالس خود را با فضائل علی (ع) که در آن ۷۰ خصلت از خصلت ها پیغمبران را دارد؛  این حدیث نیاز به توضیح دارد حضرت علی از لحاظ مقام و منزلت از همه پیغمبران بالاتر است یعنی وجود امیرالمومنین جامع وجود همه پیغمبران است .

بنابراین عزیزان ما که در این جمع می باشیم و با هم هستیم خودمان را در فضایی قرار داده ایم که حرکتمان رو به جلو باشد تا این فشاری که بر ما وارد می شود ما را به عقب نراند.

ما تو این هیئت نه سخنران معروف ومشهوری داریم نه مداح معروف و مشهوری و نه هیئت آنچنان معروف است که مثلاً در تلوزیون تبلیغ بشود این کار ها آسان است (و میتوان با برنامه ریزیهایی به اینجا رسید) اما بنای ما در این هیئت این نیست، برای مثال تیم فوتبال ما، رو چند بازیکن می چرخد، کار تیمی بسیار ضعیف است، پس تیم هم ضعیف است هرچند بازیکنان خوبی داشته باشیم. اما در تیم های پیشرفته کار تیمی حرف اول را می زند هرچند بازیکن شاخصی هم نباشد. ما در این هیئت اینگونه عمل می کنیم سخنران مداح سینه زن و .. همه کنار هم جمع شدیم همه یک شکل هستند و هرکس یک بخش از داستان را در این هیئت به دست گرفته است من معتقد هستم که هیئت به این شکل پایدار می ماند این از نتایج کار تیمی و گروهی است بنابراین ما هدف اینکه فضای نورانی را در این هیئت بوجود بیاوریم و خودمان را با امام زمانمان هماهنگ و همشکل کنیم کنار یکدیگر جمع شدیم والسلام.

و السلام علی من التبع الهدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *