سال نو و حضرت معصومه (س)

متن سخنرانی در هیأت نبی اکرم صلوات الله علیه

تاریخ : ۰۷/۰۱/۸۹ ، شنبه شب

موضوع سخنرانی : سال نو و حضرت معصومه (س)

 

سال نو و حضرت معصومه (س)

من عید را به تمامی دوستان عزیز تبریک عرض می کنم .

وقتی طبق تقویم شمسی سال جدید می شود و به تقویمهای دیگر نگاه می کنیم تقویم سال شمسی را یکی از بهترین تقویم های سال می بینیم چرا که تناسب با ساختار مادی عالم دارد. در سال شمسی مقطعی را در نظر می گیرند که وقتی زمین یک دور به دور خورشید می گردد و به آن مقطع می رسد می گویند یک سال کامل شده است و دقیقاً این مقطعی را که در نظر گرفته اند آغاز بهار است آغاز زنده شدن طبیعت که سیستم مادی گیاهی است. در صورتی که اروپائیها وسط زمستان را ابتدای سال میلادی یا تحویل سال قرار داده اند. حتی میلاد حضرت مسیح هم دقیقا در تحویل سال نیست. تحویل سال وسط سرمایی است که طبیعت در مرگ بسر می برد.

نوروز و سال تحویل ایرانی ها با اصل و ذات خود که زنده شدن طبیعت است سنخیت و هماهنگی دارد ما سال قمری را نفی نمی کنیم. سال قمری را در کنار و هم عرض سال شمسی و حتی فراتر از آن قرار می دهیم، چراکه سال قمری سال دینی ماست یعنی مناسبت های دینی ما به سال قمری است. سال قمری در نظام غیر مادی جایگاه رفیع تری دارد این اعتبارات بخاطر این است که ریشه در اعتقادات ما دارد.

حدیثی از امام صادق (ع) در مورد سال شمسی داریم که به سال شمسی بسیار اهمیت می دهند و در آخر حدیث می فرمایند عجم ها این سال را گرفته اند و شما رها کرده اید.

در ضمن باید توجه داشت که باطن این عالم با ظاهر آن ارتباط و تناسب دارد مثلا زمانی که دختر خانم و آقا پسری با هم ازدواج می کنند در شب زفاف یا ایام ابتدایی که در کنار یکدیگر قرارگرفته و محرم می شوند در ظاهر یک اتفاق مادی و ظاهری رخ می دهد در صورتی که همین اتفاق مادی تاثیر معنوی و باطنی دارد بعنوان مثال می گویند شما دینتان کامل شد، دلیل این تاثیر چیست، آیا غیر از این است که باطن این دنیا با ظاهر آن در ارتباط است.

در مورد عید نوروز نیز به همین ترتیب است. درست است که می گوییم عالم ماده در بهار حیات می یابد اما واقعیت این است که در ایام بهار معنویت خاصی نیز در ما رخ می دهد؛ لذا شعرای عارف ما در مورد عید نوروز بحث باطنی آن را در شعرهایشان رعایت کرده اند مثل شعرهای حضرت امام.

باز تأکید می کنم که ماده و معنا با هم در ارتباط اند مثل نماز ؛ ظاهر نماز که رکوع ،سجود، ذکر و … است اگر به درستی انجام نگردد معنویت و جنبه باطنی نماز رخ نخواهدداد. از همین ارتباط ماده و معنا استفاده می کنند و نتیجه گیری های عجیب و غریبی می کنند مثلاً در چهره شناسی از ظاهر چهره پی به خصوصیات باطنی فرد می برند اما این علم از نظر دین مردود است و نباید دنبال این علم رفت.

از ارتباط ماده و معنا نتیجه دیگری نیز می توان گرفت، حضرت معصومه ایی است، در جایی دفن است، اما همین حضرت معصومه(س) را می بینید که از نظر باطنی در درون عالم یکسری تأثیر گذاری ها را دارد، در ظاهر، این بانو در جایی به نام قم دفن شده اند اما همین حضرت معصومه(س) در این مکان یک تأثیر گذاری ویژه دارند.

حضرت معصومه ۲۸ سال سن داشتند و ازدواج هم نکرده بودند، برای اینکه ملحق به امام رضا(ع) شوند به همراه ۵ برادرش از مدینه به سمت طوس حرکت می کنند، مأمون در آن زمان آن ها را ردیابی می کند و متوقف می کند. تمام برادران حضرت معصومه را در شهر ساوه می کشد بلکه تمام مردان آن گروه که برای مقصد طوس به سفر آمده اند را از بین می‌برد، فقط زن ها می مانند. بعضی ها دلیل فوت حضرت معصومه(س) را غصه از دست دادن برادرنش می دانند که مریض می شوند و رحلت می کنند و بعضی ها تنها مریضی را دلیل فوتشان می دانند اما اصل داستان این است که حضرت معصومه از مدینه حرکتی می کنند در منطقه ایی به نام قم می آیند ۱۷ روز در خانه یکی از مومنین به عبادت مشغول می شوند در این ۱۷ روز بیماری به ایشان مسلط می شود و رحلت می کنند و سپس در این شهر دفن می شوند. دفن شدن ایشان در این شهر قم همان و مرکز علم شدن این شهر همان. شهر قم از مراکزی می شود که می گویند از یاری کنندگان حضرت ولیعصر(عج) می باشد.

حرکت از مدینه، رحلت و سپس دفن شدن ایشان در شهر قم با یک باطن ای در ارتباط است و آن این است که شهر قم بعنوان پایگاه شیعیان مطرح می شود.

بحث دیگر این است که مگر یک خانم ۲۸ ساله چقدر می تواند توان معنوی داشته باشد که چنین جایگاه و اثرگذاری را داشته باشد به طوریکه حضرت تمام شیعیان را شفاعت می کنند و هرکه این بانو را زیارت کند پاداشش بهشت است. حضرت صادق(ع) قبل از بدنیا آمدن حضرت معصومه یا در زمانی که کودکی بودند فرمودند فرزند من به قم می روند دفن می شوند و هرکه این خانم را زیارت کند پاداشش بهشت است.

زمانی که این تعبیرات را می بینیم عظمت خاص و ویژه ای را در حضرت معصومه(س) پیدا می کنیم که طبیعتاً یک فرد به طور معمول آن هم یک زن نمی تواند تا سن ۲۸ سالگی به این عظمت برسد بلکه یک تأییدات الهی باید بوده باشد. بنابرین این خانم یک جایگاه ویژه ای در این عالم و سیستم دارند، این خانم تمام شیعیان را شفاعت می کنند، شفاعت اتفاقی در آن عالم است که حقیقت آن در این دنیا اتفاق افتاده است و آن هدایت است یعنی تأثیرگذاری حضرت مصومه(س) به این گونه است که نقش هدایت تمام شیعیان را به عهده دارند.

در زمان قیام حضرت ولیعصر(عج) شهر قم است که پایگاه شیعیان می شود. همین تعبیر نسبت به کوفه نیز می باشد، مگر قم چه ویژگی دارد؛ مثل شهرهای دیگر است. اما وجود و تأثیرگذاری معنوی این حضرت در این شهر است. برای همین ویژگی های خاص حضرت معصومه(س) است که دلیل ازدواج نکردن ایشان را این گونه گفته اند که برای آن حضرت هم کفوی نبوده است.

تمام فرزندان امام کاظم را در جاهای مختلف به شهادت رساندند بطوریکه در تمام مناطق دور افتاده امام زاده می بینیم بنابرین امام کاظم (ع) بر ما ایرانیها حق ویژه ای دارند.

تعبیر دیگر که در مورد این بانو می کنند این است که این بانو همانطور که اسمشان معصومه است یکی از ویژگی هایشان معصوم بودنشان است. همچنین ویژگی دیگر این بانو تأثیر گذاری ویژه در باب علم است زیرا که می بینیم شهر قم مرکز علم می شود و تمام این ها در حضرت معصومه جمع می باشد و در واقع یک رشته از وجود ایشان که باب علم است این گونه در شهر قم نمایان است. اگر خدمت حضرت برسید و اهل علم باشید حضرت بیشتر تحویل می گیرند و می بینیم که علما را دور ایشان جمع می شوند.

تمام این ویژگی و خصوصیات که در مورد حضرت گفته شد برای این است که بدانیم باید با حضرت چگونه در ارتباط باشیم.

ایشان معصوم هستند بنابرین عزیزان ، ما که می خواهیم گناه نکنیم برای پاک شدن علی الخصوص در دنیای امروز که دنیای شهوت است به آنحضرت که معصوم هستند باید زیاد مراجعه کنیم از ایشان بخواهیم که ما را هم پاک بکند از ایشان علم ، فهم و پاکی بخواهیم.

و السلام علی من التبع الهدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *